Kirurgisk tape fyller 50!

Verdens første hudvennlige tape som lar huden puste, 3M Micropore™ fyller 50 år i Norge. Den ble lansert allerede i 1960 og er fortsatt en bestselger verden over.

Bak denne oppfinnelsen lå fire års arbeid av den unge matematikeren Frank Copeland som bare var 28 år da han søkte patent for den nye tapen. Det unike i hans oppfinnelse var at han løste problemet med hvordan man legger på tilstrekkelig med klebestoff på tapen samtidig som den skal slippe igjennom oksygen og slippe ut fukt, så huden virkelig kan puste.

Tidligere hadde leger og sykepleiere benyttet tape med sinkoksid som inneholdt flere stoffer som kunne irritere huden. Noen benyttet til og med cellofantape for å holde bandasjen på plass.

Sykepleierne erfarte raskt at den nye tapen som lot huden puste, heller ikke tok med seg hudrester når man tok den av. 3M Micropore™ har samme utseende som da den kom og er fortsatt den markedsledende kirurgiske tapen over hele verden.

Selv om den kalles kirurgisk tape, brukes den daglig av både forbrukere og helsepersonell til å feste bandasjer og til å beskytte arr mot sollys.

Fås kjøpt på apotek og hos bandagister.

Les mer på

3M er et globalt selskap med hovedkontor i St. Paul, Minnesota, USA . 3M har nærmere 200 salgskontorer i forskjellige land, deriblant 3M Norge AS som startet sin virksomhet i 1962 og er lokalisert på Skjetten mellom Oslo og Gardermoen. Markedene som bearbeides er industri, helse, kontor/konsument, olje og gass, trafikk og sikkerhet, kommunikasjon og vern. Produktsortimentet omfatter varemerker som Scotch®, Post-it®, Peltor®, Scotch-Brite®, Scotchprint®, Scotchlite™, Scotchbond™, Nexcare™, Tegaderm™, Filtrete™ og Command™.