DIESELSEIER PÅ LE MANS?

Audis nye racerbil R10TDI er blant favorittene til å vinne Le Mans til helgen. Om den vinner, blir det første gang en dieseldrevet løpsbil seirer i dette mest klassiske av alle billøp. En motorteknisk revolusjon, mener mange. Men revolusjonen har allerede funnet sted i bilprodusentenes salgslokaler: Dieselbilene vil ta halvparten av personbilsalget i Europa i år!

(Oslo 12.06.06) Dieselmotorene – og dieseldrivstoffet – har vært gjennom en voldsom teknisk utvikling de siste 10 årene. Fra å være bråkende, illeluktende og sløve, har dieselmotorene nå fått egenskaper i ypperste klasse…bra nok til å kvalifisere for – og kanskje vinne – Le Mans. Dieseldrivstoffet er heller ikke til å kjenne igjen: Drivstoffet like viktig som motoren - Utviklingen av de nye dieselmotorene er et resultat av et tett samarbeid mellom motorprodusentene og drivstoffleverandørene. Shell og Audi har brukt flere år på å komme frem til de nye R10 løpsbilene. Motorene ville rett og slett ikke kunnet fungere uten nye, forbedrede dieseldrivstoff, og Shells mest avanserte diesel, Shell V-Power diesel, er utviklet med motorsport som fødselshjelper, sier Nina Heen som er ansvarlig for drivstoffkvaliteten i Norske Shell Dieselfordelene er beholdt De tradisjonelle ulempene ved dieselmotorer – støy, lukt og trege ytelser - er eliminert. Mens fordelene er beholdt: Lavt drivstofforbruk, overlegent dreiemoment, lavere CO2 utslipp, robust og slitesterk konstruksjon og god annenhåndsverdi på bruktbilmarkedet. I takt med det økende salget av dieselbiler, øker også etterspørselen etter dieseldrivstoff. I dag står diesel for 40% av drivstoffsalget i Europa. Diesel har alt vunnet salgskrigen Salgstallene fra Europas bilprodusenter forteller at dieselbilene ikke bare vil ta mer enn halvparten av personbilsalget. Tallene viser også at det først og fremst er yngre bilkunder som velger dieselmotorer: 62 % av alle dieselbilkunder er under 45 år. Og det er de mest erfarne bilistene som velger diesel: 46% av de som kjøper dieselbiler, kjører mer enn 20 000 kilometer årlig. - Om Audi og Shell vinner årets Le Mans 24 timers race eller ikke, er diesel i alle fall i ferd med å vinne kampen om bilkundene, mener Nina Heen i Norsk Shell.