HELSESJEKK FOR TRYGGERE TRAFIKK

Shell og Landsforeningen for Hjerte og Lungesyke (LHL) gjennomførte nylig helsesjekk blant trailersjåfører på Shell-stasjoner i Bergen. Til sammen 36 sjåfører ble sjekket første dag. Ti hadde for høyt blodtrykk – to ble henvist til lege umiddelbart. Stress og dårlige matvaner er hovedårsakene til helseproblemer blant trailersjåfører.

- Vårt tilbud om helsetest ble i går og i dag gjennomført ved to av våre stasjoner i Bergen, sier Christian Herheim i Shell. – Den store interessen fra trailersjåførene og de interessante resultatene gjør at vi nå vurderer å tilby flere helsekontroller ved våre bensinstasjoner andre steder i landet. Langt mellom legebesøkene Yrkessjåfører har lange og travle dager med uregelmessige måltider og mange timer på buksebaken bak rattet. Ikke alle er flinke til å ta vare på helsa og sørge for regelmessig helsesjekk hos lege. Problemet gjelder ikke bare langtransportsjåfører, men i like høy grad sjåfører som driver leveransekjøring i byene. Voldsomt populært Shell, har svært mange yrkessjåfører blant sine kunder, samarbeider med Landsforening for Hjerte og Lungesyke og inviterte til gratis helsesjekk på sine stasjoner på Nesttun og Haukås ved Bergen. Med på laget var også Norgesgruppen som leverer den maten Shell-stasjonene serverer sine kunder. Helsekontrollen ble utført av to sykepleiere og tok 10 minutter. Sjekken omfattet blodtrykk, kolesterol, blodsukker og pust. De aller fleste lå innenfor normen, men enkelte ble sendt til grundigere legekontroll. En rekke sjåfører registrerte lavt sukkerinnhold i blodet. Lavt blodsukker gir lav energi og risiko for å sovne bak rattet. Noen sjåfører opplyste at de hoppet over frokosten for å gå ned i vekt. I virkeligheten medfører frokost-skulk at man legger på seg i stedet for å miste vekt. Samtidig som man mister energi og konsentrasjonsevne. Sunnere kost, sunnere spisevaner - Vi opplever som et resultat av aktiviteter som helsesjekk og matpakkeaksjoner for yrkessjåførene at noen av dem etter hvert er blitt mer bevisste på hvor viktig det er med ernæringsrike måltider for å ha en god helse og være trygge trafikanter. Derfor etterspør yrkessjåførene også hvor de kan få kjøpt sunne måltider anbefalt av oss, sier Britt Erlandsen Villa, leder av LHL Næringslivets Sunne Nettverk. – Derfor er vi positive til aktører som tilrettelegger for sunnere alternativer langs landeveien.