KJØR GJERRIG – SPAR DYR BENSIN

Report this content

Oslo 20. juni 2006 De aller fleste av oss kan lett spare 10-20% bensin ved å legge om kjørestilen og følge noen enkle regler, mener det engelske ekteparet Helen og John Taylor som nylig satte verdensrekord i lavt bensinforbruk jorda rundt. Rekordforsøket ble satt i samarbeid med bensinselskapet Shell og ble overvåket av Guinness World Records.

Med bensinpriser over 10 kroner literen, betyr 10 % bensinbesparelse gjerne en skattefri krone rett i lommen for hver kjørte mil, og det blir det penger av når man skal ut på langtur med familien. - Har du hatt en krangel med kjæresten, bør du la bilen stå! Første bud for økonomisk bilkjøring er rolig og behersket kjørestil. Aggressiv kjøring kan øke bensinforbruket opptil 30%, sier verdensrekordholder John Taylor som selv har kjørt jorda rundt med et gjennomsnittsforbruk på bare 0,45 liter på mila i en standardutstyrt Golf med 1,6 liters motor. Sindig og rolig kjørestil med behersket bruk av gass og brems er regel nummer èn, mener Taylor. Det er også viktig å kjøre i høyt gir slik at motoren kan arbeide med lavt turtall. Ikke ”dra ut” bilen på gir når lyset skifter til grønt, men gir så raskt som mulig og skli av sted på høyeste mulige gir. Bilmotoren må være i god stand. Det sikrer du ved å følge serviceboken og gi nødvendig vedlikehold. Skift olje jevnlig og bruk en god bensin som gir flere mil pr. liter. Bensinkvaliteten varierer fra den ene leverandør til den andre. Det er også viktig at du sjekker lufttrykket i dekkene regelmessig. Kjører du med for lavt lufttrykk, bruker bilen lett 2-3% mer bensin enn nødvendig. En helt vanlig ”synd” er at vi kjører omkring med unødvendig lass i baksetet og bagasjerommet. For hver 50 kilo ekstra vekt i bilen, går bensinforbruket opp med 1-2 %. Du bruker også unødvendig mye bensin dersom du kjører med åpne bilvinduer som skaper luftmotstand og turbulens. Takgrind eller skiboks stjeler også bensin – faktisk opp mot 5%, hevder Taylor. Har du cruise control – som automatisk holder konstant fart – bør du bruke den. Den sparer bensin. Høy fart betyr høyt bensinforbruk - står bilen stille, skal du slå av motoren og kan du unngå å kjøre i rushtrafikken, bør du gjøre det. Men aller viktigst er det likevel å planlegge kjøringen på forhånd. En tur til butikken og barnehagen på èn gang er rimeligere enn to turer.