SYNTETISKE DRIVSTOFFER FOR MORGENDAGENS BILER

Oslo 15. mars 2006 En rekke av de tyngste aktørene innen bilproduksjon og drivstoffutvikling i Europa har dannet en allianse for å forsere arbeidet med å utvikle nye, syntetiske drivstoffer for biler og nyttekjøretøy. I den nye alliansen deltar både Daimler/Chrysler, Renault, Shell, Sasol Chevron og VW-gruppen.

Øket bruk av eksisterende alternative drivstoffer og utvikling av nye syntetiske drivstoffer vil kunne gjøre verden mindre avhengig av de tradisjonelle oljeproduktene samtidig som vi får muligheter til å redusere ytterligere de skadelige utslippene fra trafikken, uttalte lederne fra de samarbeidende selskapene da nyheten om alliansen – som har fått navnet ”Alliance for synthetic fuels in Europe,”, ASFE – ble gitt under et pressemøte i Brussels forleden. - Syntetiske drivstoffer er allerede en realitet i Europa og er tatt i bruk i ulik grad i mange land, sier Nina Heen som er kvalitetsansvarlig for drivstoff i Norsk Shell AS. - Syntetiske drivstoffer kan vi utvikle fra naturgass, biomasse eller kull. Syntetisk drivstoff fra naturgass leveres allerede i stor skala i mange land og vil raskt øke i omfang. Andre syntetiske drivstoffer er allerede utviklet, og så snart de er kommersielt interessante, vil de bli lansert i markedene. Med de nye drivstoffene vil vi få lavere skadelige utslipp fra bilmotorene og lavere forbruk av oljeprodukter. Produktutviklingen skjer i nært samarbeid mellom drivstoffleverandørene og bilprodusentene og det skapes nå nye generasjoner bilmotorer spesielt tilpasset alternative drivstoffer. Shell, som har arbeidet med syntetiske drivstoffer gjennom mange år, opererer i 145 land over hele verden innen både oljeutvinning og distribusjon. Produksjonsanlegg for syntetisk drivstoff for bilmotorer er allerede i drift bl.a. i Malaysia, og et nytt anlegg er under utvikling i Quatar. Shells nyeste V-power dieseldrivstoff inneholder såkalt GTL syntetisk drivstoff og selges i dag i mer enn 3000 Shell-stasjoner i Europa.