Ny leverandør av IT systemer til det norske risikokapitalmarkedet

Ny leverandør av IT systemer til det norske risikokapitalmarkedet Den svenske systemleverandøren Abaris AB etablerer datterselskap i Oslo. Abaris AB ble startet i Stockholm i 1991, og har som forretningsidé å levere skreddersydde IT løsninger til finansbransjen, med dens stadig skiftende behov. Abaris er i dag markedsledende som systemleverandør for verdipapirhandel innen bank og finans i Norden, og har i dag ca 70 ansatte. I tillegg til en solid posisjon i Sverige, er selskapet også godt etablert i det finske markedet med datterselskap i Helsingfors. Abaris har nå startet datterselskap i Norge med kontorer i sentrale Oslo. Det er ansatt meget kvalifiserte norske konsulenter med lang erfaring fra det norske risikokapitalmarkedet. Systemplattformen AbaSecurities inneholder funksjoner for å støtte hele forretningsprosessen fra front office, via middle og back office til clearing/settlement for fondsmeglere, fondsforvaltere og kapitalforvaltere. Abaris har ledende nordiske aktører som sine kunder, blant kundene finnes Nordea, Nordnet, Skandiabanken og Fischer Partners. Abaris' kunder har tilsammen 22% av transaksjonene på de nordiske børsene. Distribuert pr. børs gir dette 25% av transaksjonene ved Stockholm fondbørs, 25% i Helsingfors, 19% i Oslo og 11% i København. Gjennom etableringen i Oslo regner Abaris med å være en attraktiv leverandør for norske aktører innen risikokapitalmarkedet, og derigjennom ha muligheter til å utøke sin markedsandel i Norge. Oslo, 20. oktober 2004 For ytterligere informasjon Adm dir i Abaris as Erik Tobieson. Telefon +46 8 587 148 00 Abaris as Akersgaten 11 0158 Oslo Telefon +47 22 33 53 00 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/28/20041028BIT20180/wkr0001.pdf