ABAX Group ekspanderer innen datadrevet bilforsikring med strategisk oppkjøp av RA Forsikring AS

Larvik, Norge - 29. mai 2024 - Fair Insurance AS, et medlem av ABAX Group, et ledende europeisk telematikkselskap, kunngjør oppkjøpet av RA Forsikring AS, forsikringsmegleren som har spesialisert seg på å betjene den norske taxisektoren. Dette strategiske grepet utvider ABAX' posisjon i den datadrevne forsikringsbransjen, som er i rask utvikling, og tilfører selskapet ny kompetanse.

«Vi er glade for å bli en del av ABAX Group - denne transaksjonen bekrefter vårt innovative tilbud som har banet vei for en ny standard for den norske taxinæringen. Dette symbiotiske InsurTech-partnerskapet vil øke det adresserbare markedet vårt betydelig og akselerere veksten vår. Vi er glade for å dra nytte av ABAX' datadrevne, vertikaliserte Tech-stack, som vi er overbevist om vil skape synergisk innovasjon og et unikt verditilbud for vår voksende kundebase ved å utnytte kraften i data og telematikk", sier Ole Erik Alnæs, styreleder i RA Forsikring.

«I løpet av de siste fem årene har ABAX utviklet seg til å bli ledende innen utnyttelse av smart mobilitetsdata i Europa. Oppkjøpet av RA vil gi oss en akselerert vekstvei i Norge, styrke utviklingen av vår forsikringsvirksomhet Fair og være i tråd med våre strategiske mål om bærekraftig vekst og datadrevet innovasjon.", sier Emma Dyga, administrerende direktør i ABAX Group.

«Ved å integrere RA Forsikring og deres kundebase i Fair Insurance AS kan vi videreutvikle et attraktivt forsikringsalternativ skreddersydd for drosjenæringen, og legge til rette for ekspansjon i flere markeder og bransjer», sier Jørgen Johansson Skalleberg, administrerende direktør i Fair Insurance AS.
Med Fairs avanserte teknologiplattform og datainnsikt vil Fair og RA skape et svært transparent forsikringsprodukt som hjelper yrkessjåfører med å aktivt styre risikoen sin på veien.

Kontaktperson: Ole Erik Alnæs, styreleder
E-post: oea@forsikring.taxi

Mobil: +47 957 45 767

Pressekontakt: Jørgen O.J. Skalleberg, administrerende direktør, Fair Insurance
E-post: jorgen.johansson.skalleberg@faircarinsurance.com
Mobil: +47 934 29 979

Om ABAX:

ABAX er en ledende europeisk telematikkplattform for IoT (tingenes internett) som tilbyr tilkoblede mobilitetsløsninger for sporing av kjøretøy, verktøy og utstyrskontroll.

ABAX' mål er å levere innsikt i mobilitetsdata som gjør det mulig for kundene å gjøre mer med mindre. De støtter virksomheter som er avhengige av feltarbeidere for produksjon, levering og vedlikehold av produkter, varer og tjenester. Ved å tilby handlingsrettet datainnsikt og automatisert rapportering hjelper vi kundene med å optimalisere feltoperasjoner, overholde forskrifter og oppnå betydelige driftsbesparelser.

Med over 500 000 sporede mobile eiendeler og mer enn 40 000 kunder, har ABAX en dokumentert erfaring med å omsette kundenes behov til effektive løsninger gjennom vår avanserte plattform for datainnsikt.

Om Fair Car Insurance:

Fair Car Insurance er et nytt, uavhengig varemerke for kommersiell bilforsikring som er utviklet for å levere datadrevet verdi til forsikringskunder. Eir Insurance AB håndterer distribusjon, dekning, skadebehandling og administrasjon på vegne av Fair. Som et datterselskap av ABAX gir Fair et unikt tilbud til ABAX' nåværende kunder i Norge, som dekker over 200 000 tilkoblede biler.

Om RA Forsikring:

RA Forsikring har spesialisert seg på forsikring skreddersydd for drosjenæringen. Teamet har betjent denne sektoren i over 20 år under varemerket Taxi Insurance. RA samarbeider med Eir Försäkring AB, Duvi Pension og Matrix Insurance AS for å kunne tilby omfattende forsikringsløsninger.

Sitater

Vi er glade for å bli en del av ABAX Group - denne transaksjonen bekrefter vårt innovative tilbud som har banet vei for en ny standard for den norske taxinæringen. Dette symbiotiske InsurTech-partnerskapet vil øke det adresserbare markedet vårt betydelig og akselerere veksten vår. Vi er glade for å dra nytte av ABAX' datadrevne, vertikaliserte Tech-stack, som vi er overbevist om vil skape synergisk innovasjon og et unikt verditilbud for vår voksende kundebase ved å utnytte kraften i data og telematikk.
Ole Erik Alnæs, styreleder RA Forsikring.
Emma Dyga, administrerende direktør ABAX Group
Ved å integrere RA Forsikring og deres kundebase i Fair Insurance AS kan vi videreutvikle et attraktivt forsikringsalternativ skreddersydd for drosjenæringen, og legge til rette for ekspansjon i flere markeder og bransjer.
Jørgen Johansson Skalleberg, administrerende direktør Fair Insurance AS