SaaS samarbeid gir billigere bilforsikring i UK

ABAX tenker nytt for å senke kostnadene for sine bedriftskunder. I samarbeid med det britiske forsikringsselskapet Zego vil telematikk fra elektroniske kjørebøker bidra til å senke forsikringspremien blant kundene.

Bilforsikring er dyrt og det kan være uoversiktlig dersom du administrerer en stor flåte. ABAX er kjent for å hente ut nyttig data fra kjøreboka, men hva telematikk kan bidra til å gjøre forsikringspremien bruksbasert, og prisen settes etter antall kjøre kilometer?

Nye bruksområder etter COVID-19

- Næringslivet har endret seg raskt over tid og COVID-19 har presset virksomheter til å ta nye retninger. For å overleve må bedrifter tilpasse seg og omfavne nye og innovative ideer, slik som Zegos bruksbaserte forsikring, med ABAX! Sier Morten Strand, administrerende direktør, ABAX AS

Gode kjøreferdigheter sparer bedriften for penger

Bruksbasert forsikring er allerede et velprøvd fenomen i USA, der forsikringsavtaler lages etter hvordan du kjører. Med ABAX føreradferd vil det UK-baserte selskapet, Zego registrere førerens kjøremønster som fart, akselerasjon og nedbremsing. Dataene lagres og gir forsikringsselskapet et bedre grunnlag for å prise forsikringspremien, og besparelse kan bli store, spesielt for selskap med gode sjåfører.

Spennende samarbeid

Samarbeidet mellom Zego og ABAX handler om å lage et økosystem med kunden i sentrum, der begge virksomheter leverer essensielle løsninger til sine gjensidige kunder.

- Jeg er veldig spent på å samarbeide med Zego. Vi har begynt å se felles kunder allerede, noe som er fantastisk. Jeg ser frem til å jobbe tett sammen, og for å utvikle samarbeidet og utforske nye løsninger i felleskap sier Craig Allan, strategisk partnerskapssjef i ABAX.

Unike muligheter på strategisk passform

Den åpne plattformen til ABAX åpner opp for muligheter i verdensklasse, som sammen med reduserte forsikringskostnader gir flåteledere mange ekstra fordeler, inkludert muligheten til å spore kjøretøy og se føreradferden blant sine ansatte. Dette kommer i tillegg til å overholde de obligatoriske skattereglene.

- Samarbeidet mellom ABAX og Zego representerer en betydelig mulighet for oss, så vel som kundene vi betjener. Forholdet til ABAX vil gjøre det mulig for oss å skalere våre fleksible flåteforsikrings-løsninger i høyt tempo. Vi vil med dette fortsette å gi gode priser til kundene våre i en tid der det er viktigere enn noen gang å justere kostnadene, sier Dom McCormack, stabssjef i Zego

OM Zego:

Zego ble grunnlagt i 2016 og forsikrer i dag en stor del av Storbritannias leveranse- og persontransport som Uber og Deliveroo. Selskapet tilbyr også fleksible forsikringer til flåter, og nye mobilitetstjenester som bildeling, bilutleie og scooterselskaper. I november 2019 ble Zego den første britiske insurtech- selskap som bygger og selger sine egne forsikringer.

Morten Strand
morten.strand@abax.no

ABAX er Europas nest største telematikk selskap og en av de største aktørene innen IoT. ABAX Globale Nettverk består i dag av 35.000 kunder med mer enn 350.000 abonnement - og vokser stadig. Vi ligger i forkant av markedet med tjenester som knytter bedrifters eiendeler sammen. Vårt oppdrag er å hjelpe kundene med å drive sin virksomhet smartere. Våre løsninger gjør det enklere å øke effektiviteten, overholde lover og regler samtidig som kundene øker lønnsomheten. Vi er representert i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Belgia, Polen og Storbritannia med hovedkontor i Larvik.

Sitater

Morten Strand, administrerende direktør, ABAX AS