• Accor/

AccorHotels og SBE Entertainment Group kunngjør strategisk samarbeid – AccorHotels inngår avtale om å kjøpe 50 % av SBE

AccorHotels og SBE Entertainment Group («SBE») har signert en intensjonsavtale der AccorHotels kjøper 50 % av aksjene i SBE. Dette illustrerer AccorHotels’s strategi for ekspansjon innen luksushotellsegmentet.

Dette samarbeidet vil kombinere ekspertisen og kompetansen til de to konsernene, der AccorHotels vil kjøpe 50 % av aksjene i SBE fra Cain International for $ 125 millioner. Sam Nazarian vil fortsatt eie de resterende 50 % av SBE. I tillegg vil AccorHotels investere $ 194 millioner som vil brukes til å løse inn alle eksisterende enheter som også delvis eies av Cain International. AccorHotels’ totalinvestering i SBE vil være $ 319 millioner.

Denne langsiktige investeringen gjør at SBE er tilgjengelig på AccorHotels’ ledende globale hotellplattform, samtidig som de forblir en uavhengig luksusoperatør. SBE vil fortsatt ledes av sin grunnlegger og administrerende direktør CEO Sam Nazarian og et ekspertteam fra hovedkontoret i New York.

Sam Nazarian, grunnlegger og adm. dir. i SBE:
«Dette samarbeidet med AccorHotels markerer en ny milepæl i SBE’s historie. Denne langsiktige investeringen fra AccorHotels gir SBE, deres kunder og hotelleiere større dybde og økt bredde rundt om i verden, og støtter vår ambisjon om å være det beste luksushotellselskapet på markedet. Denne investeringen bygger på vårt oppkjøp av Morgans Hotel Group i 2016, og vil være et godt vekstgrunnlag både i USA og på nye internasjonale markeder, spesielt i Europa. Både jeg og over 7 000 SBE-partnere er glade og stolte over samarbeidet med AccorHotels og muligheten til bli en del av den flotte, innovative og banebrytende kulturen som min kjære venn, styreformann og adm. dir. Sébastien Bazin og hans team, har implementert. Både SBE og AccorHotels er nå forpliktet til å bringe våre unike hotell- og livsstilsopplevelser til flere destinasjoner og gi våre gjester uforglemmelige minner.»

Sébastien Bazin, styreformann og adm. dir., AccorHotels:
«Jeg er stolt over å kunngjøre dette strategiske samarbeidet med ett av verdens mest innovative luksushotellkonsern.  Dette markerer den videre ekspansjonen av AccorHotels i dette raskt voksende segmentet i viktige amerikanske byer som Miami, Los Angeles og Las Vegas, samt andre internasjonale destinasjoner. «Den nye luksusen» handler om eksklusive opplevelser og unike livsstilskonsepter, og SBE har omfattende know-how som vil komplettere AccorHotels-porteføljen. Vi er forpliktet til å gi alle våre gjester service av høy kvalitet og uforglemmelige opplevelser over hele verden.»

Jonathan Goldstein, adm. dir. hos Cain International, sier:
«Cain International og SBE ble partnere i 2016 og foretok de nødvendige investeringene slik at konsernet kunne ekspandere til å bli ett av verdens ledende luksushotellselskaper. Vi er sikre på at SBE vil fortsette veksten med sin nye partner, AccorHotels, og vi ønsker dem lykke til i fremtiden.»

___

SBE ble grunnlagt i 2002 av Sam Nazarian, og er i dag et ledende livsstilsselskap som utvikler, administrerer og driver priSBElønte eiendommer og varemerker over hele verden. Selskapet er kjent for sin unike 360° tilnærming til livsstilshoteller, inkludert luksusboliger og betjente leiligheter, velvære og spa, kulinariske opplevelser og underholdning.

SBE’s ledende hoteller og boliger inkluderer SLS, Delano, Mondrian, Hyde, The Originals (Sanderson, St. Martin Lane, Hudson, 10 Karakoy, Shore Club) og Redbury Hotels. Gjennom sin Disruptive Restaurant Group-plattform, har SBE har skapt priSBElønte kulinariske varemerker som Katsuya, Umami Burger, Cleo, Leynia, Diez & Siez og Filia samt innovativ underholdning, inkludert Hyde nightclub & dayclub, Nightingale, Privilege dayclub Black Orchid, S Bar, Skybar og Doheny Room. Viktige destinasjoner i porteføljen inkluderer Delano South Beach i Miami, SLS Baha Mar på Bahamas, Mondrian Doha i Qatar, Hyde Bellagio i Las Vegas, Mondrian Park Avenue i New York City og det nyåpnede 57-etasjers SLS LUX Brickell i Miami. Kommende destinasjoner inkluderer Delano Rio de Janeiro, Delano Dubai på The Palm og Hyde Midtown i Miami.

Gjennom denne investeringen, vil SBE ekspandere ytterligere internasjonalt og innta nye markeder utenfor USA, inkludert vekstmarkeder i Midtøsten og Latin-Amerika. Viktige prosjekter inkluderer noen av verdens viktigste byer som Atlanta, Chicago, Washington D.C., Dubai, Rio de Janeiro, Mexico City, Cancun, Tokyo og Los Cabos.

Innen utgangen av 2018, vil SBE drive 25 hoteller med totalt 7 498 rom, de fleste i Nord-Amerika, samt 170 priSBElønte restauranter og underholdningssteder globalt, i tillegg til nye eiendommer i Midtøsten, Asia og Latin-Amerika. Selskapet har ytterligere 20 hoteller og boliger i sin portefølje samt 59 frittstående restauranter og nattklubber. I tillegg har SBE solgt 1 500 boliger til en verdi av $ 2 milliarder, og har over 2 500 enheter til en verdi av $ 2,5 milliarder i sin portefølje.

Via dette samarbeidet, vil AccorHotels ekspandere sitt geografiske avtrykk med ikoniske hoteller i viktige nordamerikanske byer som Los Angeles, Miami, Las Vegas og New York. I tillegg vil SBE’s viktige kundebase med millenials få tilgang til AccorHotels-plattformen.

Med sin globale hotellutviklingsplattform stedeværelse i 100 land, vil AccorHotels spille en viktig rolle innen utviklingen av SBE’s luksushoteller, restauranter og underholdningssteder globalt. SBE-hoteller vil også være tilgjengelig via AccorHotels-plattformen, på AccorHotels.com og vil være en del av AccorHotels lojalitetsprogram.

Transaksjonen er gjenstand for godkjenning fra konkurransemyndighetene. Dette skal være avklart innen 31. juli 2018.

For flere opplysninger:
PR-konsulent for AccorHotels i Skandinavia
E-post: ingemar@comma.se

VP Sales M&E, Leisure-Business Travel Trade, B2B Distribution and Marketing Content Central Europe
E-post: jan.birkelund@accor.com

Om AccorHotels:
AccorHotels er verdensledende innen reise og livsstil samt en digital innovatør som tilbyr unike opplevelser på mer enn 4 300 hoteller, feriesteder og boliger i over 100 lander. Med en enestående portefølje av internasjonalt anerkjente hotellvaremerker – som dekker alt fra luksushoteller, populære mellomklasse- og boutiquehoteller samt økonomiklassehoteller – har AccorHotels i over 50 år tilbudt en service og ekspertise som det er vanskelig å finne maken til.

I tillegg til kjernevirksomheten har AccorHotels også utvidet sitt utvalg av tjenester og blitt verdensledende innen leie av private luksusboliger med mer enn 10 000 eventyrlige eiendommer rundt om i verden. Hotellgruppen tilbyr også portvakttjenesterkontorfellesskap, restaurantopplevelser, arrangementer og digitale løsninger. Sammen med sitt globale team som består av over 250 000 engasjerte medarbeidere, har AccorHotels en målrettet lidenskap for å få alle gjester til å føle seg velkommen. Gjestene har bl.a. tilgang til et av verdens mest givende lojalitetsprogrammer for hoteller – Le Club AccorHotels.

AccorHotels spiller også en aktiv rolle i sine lokalsamfunn og arbeider for å fremme bærekraftig utvikling og solidaritet gjennom PLANET 21 Acting Here,  et omfattende program som samler ansatte, gjester og samarbeidspartnere for å fremme bærekraftig vekst. Siden 2008 har dessuten AccorHotels Solidarity Endowment Fund fungert som en naturlig forlengelse av hotellgruppens virksomheter og verdier, for å bidra til å bekjempe sosial og økonomisk utsatthet.

Accor SA er notert på Euronext Paris (ISIN-kode: FR0000120404) og handles i USA på OTC-markedet (kode: ACRFY).

For nyheter om AccorHotels:

Bestille hotell: http://www.accorhotels.com