Adapteo bygger sikre vaksineringslokaler på fem dager*

Report this content

Gjennomføringen av en massevaksinering mot covid-19 vil innebære store utfordringer, ikke minst når det gjelder lokaler. Adapteo har utviklet en løsning for massevaksinering der man ved hjelp av fleksible, modulære enheter på så kort tid som fem dager kan oppføre egnede og sikre lokaler på mange steder samtidig.

Det som vil være nødvendig, er fleksible, arealeffektive vaksinasjonsklinikker med en gjennomtenkt planløsning, som hindrer kø og gjør det mulig for mennesker å passere en om gangen uten å måtte møtes.

– De lokalene vi bruker til vaksinering, må være lett tilgjengelige for eldre med nedsatt bevegelse, for mennesker med funksjonshemminger og for alle som mangler bil og førerkort. Lokalene må være trygge for dem som vaksineres, men også tilby et godt arbeidsmiljø for helsepersonell. Derfor må de være oppvarmet, ha god ventilasjon og godt lysinnslipp. Kort sagt må de oppfylle alle de normer og krav som man vanligvis stiller til et nyoppført bygg, sier Brian Phillips, administrerende direktør i Adapteo Norge.

Adapteo har lang erfaring med å bygge fleksible, modulbaserte bygg som på kort tid kan komme på plass for å fylle behov som plutselig oppstår. De kan enkelt spesialtilpasses for spesifikke formål og oppfyller alle krav som stilles til permanente bygg. Slike popup-klinikker kan på en sikker og effektiv måte møte de utfordringene som en massevaksinering innebærer. De kan være på plass på bare fem dager, forutsatt at underlaget er forberedt og tilkoblinger er tilgjengelige på stedet.

Nylig bygget Adapteo «TestCenter Danmark Vest» i Skejby i Danmark på oppdrag av Statens Serum Institut. Det består av 50 sammenbyggede modulære enheter på i alt 1500 m2. Anlegget ble montert på bare tre dager og står nå klart til å brukes. Vi ser det som et tydelig bevis på at vi kan hjelpe til og avlaste helsetjenesten under vanskelige omstendigheter, avslutter Brian Phillips, administrerende direktør i Adapteo Norge.

Adapteo samarbeider allerede i dag med over 130 kommuner i Sverige der selskapet regelmessig leverer den typen bygg som det snart vil være behov for i stor skala overalt der vaksineringen skal gjennomføres.

*Se forutsetningene på Adapteo.no

For mer informasjon:

Brian Phillips, administrerende direktør Adapteo Norge, 48040216, brian.phillips@adapteo.com

Om Adapteo

Adapteo er et ledende fleksibelt eiendomsselskap i Nord-Europa. Vi bygger, leier ut og selger fleksible løsninger for bl.a skoler, barnehager, helse og omsorg, kontorer, bolig og messer. Vi vet at samfunnet vil gå igjennom store endringer i årene som kommer. Men uansett hva som venter oss, mener vi at fleksibilitet er den beste løsningen. Med våre løsninger kan vi bygge om, gjenbruke, skalere opp eller ned på bare noen uker. Dette gjør vi ved å bruke et modulært og sirkulært bygge konsept. Våre bygg kan brukes i noen dager eller på ubestemt tid, alltid tilpasset etter dagens behov. På den måten legger vi til rette for et samfunn med fleksibilitet og tilpasning.

Adapteo AS har et team på 10 personer og er en del av Adapteo Group, børsnotert på Nasdaq Stockholm. I 2019 hadde Adapteo Group en netto omsetning på EUR 216 millioner.

www.adapteo.no