Adelis vil løfte norsk analysesuksess i Norden

Dataanalyseselskapet Red Ocean får oppkjøpsfondet Adelis Equity Partners som ny majoritetseier. Red Ocean bytter navn til Kanari og sikter mot flere internasjonale oppdrag innen stabilitets- og prestasjonsanalyse av IT-systemer.

Red Ocean har gjennom 10 år bygget seg opp i Norge og Norden innen den raskt voksende nisjen SPA – «Stability and Performance Analytics». Selskapet analyserer ytelsen i store datasystemer for omkring 400 nordiske selskaper innenfor sektorer som finans, industri, detaljhandel og energi, deriblant DnB og Tieto Evry. Kundene får rask oversikt over feil eller svakheter i systemene, slik at de kan forbedre dem. I fjor omsatte Red Ocean for 130 millioner kroner.

Nå selger gründerne to tredeler av selskapet til oppkjøpsfondet Adelis for å sette fart på veksten i hele Norden.

–  Vi ser store muligheter for vekst, og vet at Adelis har solid erfaring med å akselerere veksten til IT-selskaper. Derfor tar vi Adelis inn som ny hovedeier, sier CEO Philip Duns.

– Vi har stor tro på hva vi kan få til under vårt nye navn Kanari, med Adelis på laget, fortsetter COO Michael Breen.

– Kanari er nordisk markedsleder i en nisje med sterk underliggende vekst. Stadig mer komplekse IT-miljøer i store selskaper driver et økende behov for overvåking og analyse. Vi er imponert over selskapets ledelse og høykompetente medarbeidere, og vi ser at tjenestene har stor verdi for kundene. Vi ser frem til å kunne bidra til betydelig vekst for Kanari i Norden, sier Lene Stern og Joel Russ i Adelis.

Magnus Sjöqvist blir styreleder i Kanari. Han har 35 års erfaring fra IT-bransjen, inkludert 21 år i Accenture.

Partene har blitt enige om å ikke offentliggjøre kjøpesummen.

For mer informasjon, kontakt:

Kanari: Philip Duns, philip.duns@kanari.no, +47 41 61 55 03

Kanari: Michael Breen, michael.breen@kanari.no,+47 986 986 03

Adelis Equity Partners: Lene Stern, lene.stern@adelisequity.com, +46 70-281 34 24

Adelis Equity Partners: Joel Russ, joel.russ@adelisequity.com, +46 73-543 90 68

Om Kanari (tidligere Red Ocean)

Kanari har vært aktive innenfor det nordiske markedet for SPA (Stability & Performance Analytics) og APM (Application Performance Monitoring) i ti år. Med sine høykompetente medarbeidere i Norge, Sverige, Danmark og Finland, betjener Kanari cirka 400 sluttkunder og har en omsetning på cirka 130 millioner kroner. For mer informasjon se http://www.kanari.com

Adelis er en aktiv partner for verdiskaping i mellomstore nordiske selskaper. Adelis ble grunnlagt i 2012 med mål om å bli det ledende aktive eierfondet med fokus på investeringer i mellomstore unoterte selskaper i Norden. Siden 2013, da selskapets første fond ble reist, har Adelis vært en av de mest aktive eierfondene i sitt segment med 23 investeringer og mer enn 70 tilleggsinvesteringer. Adelis forvalter i dag cirka 10 milliarder kroner. For mer informasjon se http://adelisequity.com/nb/