Presto Brandsäkerhet og Aptum slår seg sammen og danner Nordens ledende brannsikkerhetsselskap. Adelis ny hovedeier

Presto Brandsäkerhet AB kjøper opp det raskt voksende Aptum AB og danner en nordisk markedsleder med over 700 millioner kroner (SEK) i omsetning. Takket være Prestos markedsledende posisjon innen risikostyring mot brann og Aptums innovative totalløsninger, blir vi en heldekkende partner innen strategisk brannrisikostyring. I forbindelse med transaksjonen blir Adelis Equity Partners ny hovedeier.

Presto ble grunnlagt i 1959 av Gunnar Danielson og har, under ledelse av selskapets administrerende direktør Anders Danielson, blitt utviklet til Nordens største brannsikkerhetsselskap. Presto finnes på mer enn 50 steder i Norden, og leverer service og produkter gjennom konseptet ”Fire Risk Management” til over 50 000 kunder. Presto har egen produksjon og sentrallager i Katrineholm, Sverige.

Aptum ble grunnlagt i 2005 av Gustav Paringer og Gustav Nord, og er markedsledende innen brann og sikkerhet i Norrland. Aptum tilbyr innovative overordnede forpliktelser innen brannvern, utdannelse og fallbeskyttelse. Aptum vil fortsette å fungere som et datterselskap av Presto med sterk lokal forankring i Norrland.

«I nesten 60 år har min visjon vært at ingen eller ingenting skal bli skadet av branner på arbeidsplasser. Og Presto har hele tiden utfordret næringen og presset teknologien fremover for å skape verdier og gi sikkerhet til våre kunder. Nå forandrer vi bransjen på nytt, og – sammen med Aptum – danner vi Nordens ledende helhetsleverandør innen risikostyring mot brann og sikkerhet», sier Anders Danielson, administrerende direktør for Presto.

«Å være en del av dette konsernet skaper unike muligheter for både Aptums og Prestos kunder og ansatte. Takket være Prestos brede kompetanse innen risikostyring mot brann og store kundebase, vil vi sammen kunne tilby et helhetlig tilbud som bidrar til et sikrere arbeidsmiljø over hele Norden», sier administrerende direktør Gustav Paringer hos Aptum.

For ytterligere å styrke det nye konsernets muligheter for fortsatt vekst, går Adelis Equity Partners inn som hovedeier i konsernet. Anders Danielson og Aptums grunnleggere forblir store eiere i Presto-konsernet.

«Vi har lenge fulgt Presto og Aptum, og er stolte over at vi nå blir eiere av Nordens ledende brannsikkerhetsselskap. Vi ser frem til å jobbe med ledelsen, og fortsetter å investere for fremtidig vekst og nye innovative løsninger for alle våre kunder», sier Erik Hallert på Adelis.

«Adelis har veldig god erfaring med å investere sammen med dyktige entreprenører og veldrevne familiebedrifter. Med et langsiktig perspektiv og full konsensus på fremtiden vil vi i fellesskap utvikle Presto til en enda sterkere aktør i Norden», sier Jan Åkesson på Adelis.

Transaksjonen er underlagt konkurransegodkjenning og forventes å bli gjennomført i november-desember 2018.

For mer informasjon, kontakt:

Anders Danielson, daglig leder Presto Brandsäkerhet AB, +46 708 76 01 01

Gustav Paringer, daglig leder Aptum AB, +46 907 80 80 02

Adelis Equity Partners: Erik Hallert, erik.hallert@adelisequity.com, +46 709 36 80 41

Om Presto Brandsäkerhet

Presto Brandsäkerhet AB er en komplett partner gjennom konseptet ”Fire Risk Management”, som omfatter sikkerhetstjenester og brannvernprodukter med tilhørende landsomfattende tjenester. Selskapet ble grunnlagt i Katrineholm i 1959, og hjelper i dag alle typer bedrifter og organisasjoner med å utvikle tilpasset og effektiv risikostyring i forbindelse med brannvern. Med nesten 60 års erfaring og nær lokal tilstedeværelse med over 300 ansatte, er Presto i dag en ledende aktør i bransjen. Presto er virksom i Sverige, Norge og Finland. For mer informasjon se www.presto.se.

Om Aptum

Aptum AB er en helhetsleverandør av ulykkesforebyggende tjenester med hovedkontor i Umeå og virksomhetsområde i hele Norrland. Aptum er unikt med sin brede utdanningsportefølje, men også med sine kvalifiserte aktiviteter innen fallbeskyttelse. Aptum har mer enn 80 ansatte fordelt på ni lokasjoner. For mer informasjon se www.aptum.se.

Adelis er en aktiv partner for verdiskaping i mellomstore nordiske selskaper. Adelis ble grunnlagt i 2012 med mål om å bli det ledende aktive eierfondet med fokus på investeringer i mellomstore unoterte selskaper i Norden.  Siden 2013, da selskapets første fond ble reist, har Adelis vært en av de mest aktive eierfondene i sitt segment med 17 investeringer og mer enn 40 tilleggsinvesteringer. Adelis forvalter i dag cirka 10 milliarder kroner. For mer informasjon se www.adelisequity.com.