Säkra tar et sprang for videre vekst når Adelis går inn som hovedeier

Säkra AB kjøper majoriteten av sine formidlingskontorer og danner et ledende formidlingsselskap med fokus på skadeforsikring, livsforsikring, pensjon og sparing. Säkra har en sterk posisjon i SME-segmentet i dag med fornøyde kunder og en sterk lokal forankring. Nå tar Säkra neste steg for å ytterligere styrke sin posisjon i markedet, videreutvikle kundetilbudet og være drivende i bransjekonsolideringen.

”De siste årene har Säkra hatt en sterk vekstreise takket være en lokal forankring og skreddersydde løsninger, som har tiltrukket seg både nye kunder og dyktige formidlere. Vi er derfor veldig glade for å ta neste steg sammen med Adelis som ny hovedeier. Adelis gir oss enda mer kraft og økonomiske muskler til å bygge videre på Säkras vinnerkonsept, sier Jonas Stenmark, fungerende administrerende direktør i Säkra.

”Siden Säkra ble grunnlagt i 1985, har modellen alltid vært å betjene våre kunder gjennom et stort kontornettverk og tilpassede løsninger. Nå begynner et nytt spennende kapittel i Säkras historie, og jeg ser frem til å samarbeide med Adelis for å ta Säkra til neste nivå, sier Johan Storm, styremedlem og medeier i Säkra.

I forbindelse med transaksjonen rekrutteres Eva Pantzar Waage som ny administrerende direktør. Eva kommer tidligere fra Max Matthiessen hvor hun var operativ leder (COO) og ansvarlig for forretningsområdet liv og pensjon.

”Det er en ære å få tilliten til å lede Säkra inn i neste fase. Säkra er en organisasjon med en fin historikk, dyktige medarbeidere og store vekstmuligheter fremover. Nå tar Säkra skrittet for å bli en sterkere utfordrer for de store meglerorganisasjonene, men uten å ofre den verdifulle «Säkra-kulturen» der entreprenørskap og tette kunderelasjoner er stikkord. Jeg gleder meg veldig til å utvikle selskapet sammen med alle dyktige medarbeidere, sier Eva Pantzar Waage.

For å styrke det nye konsernets muligheter for fortsatt vekst går Adelis Equity Partners inn som ny hovedeieren av konsernet. Säkras formidlere og ledelse forblir store eiere i Säkra også framover.

- Vi er veldig glade for å være en del av Säkras fremtidige reise - spesielt i en tid der meglerbransjen forandres med nye regelverk og digitalisering. Vi ser Säkra som en sterk plattform for bransjekonsolidering og vi vil søke likesinnede aktører som vil være med på reisen, sier Erik Hallert, investeringsansvarlig i Adelis.

Transaksjonen er vilkåret av konkurransemyndighetenes godkjennelse, samt godkjennelse fra Finansinspektionen, og forventes gjennomført i løpet av de kommende månedene.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Eva Pantzar Waage, tiltredende adm. direktør Säkra AB,+46 708 87 62 63, eva.pantzar@sakra.se

Jonas Stenmark, fungerende adm. direktør Säkra AB, +46 702 247 40 86, jonas.stenmark@sakra.se

Erik Hallert, Adelis Equity Partners, +46 709 36 80 41, erik.hallert@adelisequity.com

Om Säkra

Säkra er en av Sveriges største merkevarer innen forsikringsmegling og finansiell rådgivning, og retter seg mot privatpersoner, bedrifter og offentlig sektor. Säkra omfatter rundt 60 meglerselskaper over hele landet som med sine rundt 200 ansatte jobber for å gi relevant kompetanse, høy kvalitet og god service til sine kunder. Säkras forsikringsformidlere og finansielle rådgivere er godkjent av det svenske finanstilsynet, Insuresec og SwedSec, og er registrert hos det svenske Bolagsverket. For mer informasjon se www.sakra.se.

Adelis er en aktiv partner for verdiskaping i mellomstore nordiske selskaper. Adelis ble grunnlagt i 2012 med mål om å bli det ledende aktive eierfondet med fokus på investeringer i mellomstore unoterte selskaper i Norden. Siden 2013, da selskapets første fond ble reist, har Adelis vært en av de mest aktive eierfondene i sitt segment med 21 investeringer og mer enn 60 tilleggsinvesteringer. Adelis forvalter i dag cirka 10 milliarder kroner. For mer informasjon se http://adelisequity.com/nb/.