Dette skaper bekymring på veiene under juletrafikken

Avstand, is og å minste kontrollen er store problemer langs veiene i julen. Mer enn annenhver nordiske sjåfør er bekymret for isete veier, og over en tredel er redde for å miste kontrollen over bilen. Disse tallene fremkommer av Goodyears nye undersøkelse om vinterkjøring hvor over 2000 sjåfører i Sverige, Norge, Danmark og Finland deltok.

Vinteren er her med snø og isete veier – og med det følger det noen utfordringer. I alle de nordiske landene anser et flertall at isete veier er den største grunnen til bekymring når det gjelder vinterkjøring – med tre av fem er finske sjåfører mest bekymret for dette. At noen kjører for tett inntil bak deg skaper frykt for én av fire svensker og nordmenn og nesten en tredel av finske og danske sjåfører.

Å miste kontrollen over bilen er en annen problemstilling som gjør folk redde. Svenskene bekymrer seg minst om dette i de nordiske landene med 27 prosent, og nordmennene bekymrer seg mest (33 prosent). På den annen side blir 40 prosent av svenskene bekymret for at noen andre skal miste kontrollen over bilen, noe mer enn 35 prosent også var bekymret for i de andre nordiske landene.

Finske sjåfører føler seg tryggest bak rattet
I studien undersøker Goodyear hvor trygge sjåførene føler seg bak rattet på vinterføre. Resultatene viste at bare 13 prosent av finnene følte seg utrygge mens de kjørte, sammenlignet med 17 prosent av svenskene og 16 prosent av nordmennene. Danske sjåfører føler seg mest utrygge, 19 prosent synes det er vanskelig å navigere seg gjennom vanskelige vinterforhold.

– Det er forståelig at vinterkjøring kan gjøre mange av oss nervøse. Når vi opplever uforutsigbare værforhold som svart is, kan det være utfordrende – man blir redd for at en selv eller noen andre vil miste kontrollen over bilen.  Men det finnes måter å redusere redselen og forberede seg på det uventede, som å investere i førsteklasses dekk. Det er noe alle nordboere ser ut til å være enige om, sier Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear.

Nordboere setter sin lit til bruk av riktige dekk
Resultatene viser at riktige dekk er av stor viktighet i alle de nordiske landene for å føle seg tryggere bak rattet. Ni av ti svenske sjåfører (89 prosent) og 92 prosent av finske sjåfører mener det er viktig å ha de riktige dekkene om vinteren. Danskene og nordmennene er på samme bølgelengde, 85 % er enige i at de riktige dekkene får dem til å føle seg tryggere på vinterføre.

Tips for vinterkjøring
Men det finnes andre ting som også kan hjelpe når du kjører under vanskelige forhold. David Waskuri, en anerkjent svensk psykolog, har i samarbeid med Goodyear samlet noen tips om hvordan man kan bli en tryggere sjåfør om vinteren. Se David Waskuris anbefalinger her.

Dekkene er bilens forbindelse til veien, og Premium-dekk kan være det som avgjør utkommet i uventede situasjoner. Les mer om Goodyears nye vinterdekk UltraGrip Ice 3 her.

Om undersøkelsen
Vinterkjøringsundersøkelsen ble utført av YouGov på oppdrag fra Goodyear i 2023. Di finner mer informasjon om undersøkelsene og de fullstendige resultatene her.

Jenny Wahlsten
Group Communications Manager Nordic
jenny_wahlsten@goodyear.com

Om Goodyear