Dyre klær tar av i årets julehandel – butikkene vinner terreng på bekostning av netthandelen

I årets julehandel får butikkene revansj. Antall kjøp i butikk har økt, mens netthandelen har gått ned. I tillegg har salget av klær i premiumsegmentet økt med mer enn 45 prosent i alle aldersgrupper. Det viser nye tall fra SaaS-selskapet Voyado, som har analysert over 22 millioner transaksjoner.

Statistikken viser at stadig flere nordmenn i år bytter fra netthandel til butikkhandel, og at mange velger kvalitet fremfor kvantitet. Rapporten viser hvordan handelen har utviklet seg i perioden fra 20. november til 13. desember sammenlignet med samme periode forrige år.

• Salgsvolumet i fysiske butikker øker med ti prosent.
  • Antall kjøp på nett har gått ned med sju prosent.
  • Salget av dyrere klesmerker har økt med hele 45 prosent i alle aldersgrupper.

«Det er interessant å se hvordan forbrukerne i årets julehandel har et økt fokus på dyrere produkter av høyere kvalitet framfor billigere alternativer etter en periode med anstrengt økonomi som ser ut til å ha avtatt. De fysiske butikkene opplever alltid et oppsving før jul, med økt volum fram til julaften, når man ikke lenger er sikker på å få gavene hjem i tide», sier Johanne Øiestad, markedssjef i Voyado.

Generasjon Z driver fram økt volum

Denne trenden er hovedsakelig drevet av forbrukere i alderen 18–26 år, som handler mer. Denne aldersgruppen har økt antall kjøp med 18 prosent i fysiske butikker – og med 20 prosent totalt sett. Rapporten viser også at de unge prioriterer færre, men dyrere varer. Blant dem har kjøpene i premiumsegmentet økt med 32 prosent i fysiske butikker og 43 prosent på nettet.

Kvinner gjør de beste kjøpene i romjula

Starten på årets julehandel fikk et løft under Black Week med gode rabatter og nedsatte varer. Når vi ser fram mot salget i romjula er det imidlertid større kupp å gjøre. Tall fra i fjor viser at den gjennomsnittlige rabattsatsen var høyere i romjula enn på Black Friday, og nordmenn sparte 43 prosent mer per transaksjon.

Det å finne kupp i romjula er noe kvinner var spesielt flinke til å utnytte. I gjennomsnitt sparte kvinnene 48 prosent mer per transaksjon i romjula sammenlignet med Black Week – og hadde 60 prosent flere gjennomsnittlige transaksjoner. Mennene handlet derimot mest under Black Friday, der de sparte 49 prosent mer enn under salget i romjula.

For mer informasjon kan du kontakte:

Sara Backsell, PR og kommunikasjon, Voyado

Telefon: +46 (0)76-288 56 15

E-post: sara.backsell@voyado.com

Om Voyado:

Voyado hjelper forhandlere å lage relevante shoppingopplevelser, øke kundelojalitet og bidra til tilvekst. Den KI-baserte SaaS-løsningen omfatter en optimaliseringsmotor med dyp produktforståelse som i sanntid tilpasser nettbutikker basert på de besøkendes oppførsel, samt en markedsføringsplattform med samlede kundedata og kampanjeverktøy for å levere automatiserte og personlige shoppingopplevelser.

Tags: