Agria blir FEIs offisielle forsikringspartner

Svenskeide Agria innleder nå et samarbeid med det internasjonale hestesportsforbundet Fédération Equestre Internationale (FEI) og blir dermed deres offisielle forsikringspartner. Formålet med samarbeidet er å tilby innovative og trygge forsikringsløsninger til europeiske hesteeiere, samt å fremme god hestehelse.

Fra venstre: Sabrina Ibáñez, generalsekretær i FEI og Agnes Fabricius, konsernsjef i Agria.

Agria ble grunnlagt i 1890 og tilbyr i dag forsikring samt digital veterinærrådgivning til hesteeiere i Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia og Tyskland. Agria har også langvarige samarbeid med flere nasjonale rytterforbund. Gjennom samarbeidet med FEI, sikter Agria på å kunne tilby tjenestene sine til flere land i Europa. Avtaleperioden er fra 2024 til 2028.

– Gjennom samarbeidet med FEI får Agria anledning til å treffe flere interessenter innen hestesport i Europa. Vi er glade for muligheten til å utforske nye markeder og fortsette å jobbe for bedre velferd og helse hos hester, sier Agnes Fabricius, konsernsjef i Agria.

– Samarbeidet handler ikke bare om å koble FEI sine interessenter med Agrias erfarne forsikringsformidlere, men også om å spre skade- og sykdomsforebyggende informasjon. Dette er et avgjørende aspekt for god hestevelferd over hele verden, sier Ralph Straus, markedssjef i FEI.

– Agria bidrar med kunnskap og ekspertise fra deres egne veterinærer og fra samarbeid med forskere, hesteorganisasjoner og oppdrettere, forsetter Straus.

– FEIs kunnskapskampanjer og forskningsprosjekter i kombinasjon med Agria forskningsfond og vår store database med skade- og sykdomsstatistikk hos forsikrede hester, gir oss en unik plattform sammen. Ikke minst for å kunne spre kunnskap om skadeforebyggende tiltak, sier Fabricius.

Tidligere har FEI og Agria samarbeidet om en serie med filmer som ble publisert i 2022. Serien heter «What makes a champion» der fem store hesteidrettsutøvere, fra ulike disipliner og land, ble intervjuet om viktigheten av mental innstilling, lagånd og lidenskap for å realisere en drøm innen hestesport. Kampanjen hadde over 300 000 visninger.

Om Fédération Equestre Internationale (FEI)

FEI, grunnlagt i 1921, er det verdensomspennende forbundet for hestesport, anerkjent av Den internasjonale olympiske komité (IOC). Hestesport har vært en del av den olympiske bevegelsen siden OL i Stockholm i 1912. FEI er det eneste styrende organet for alle internasjonale stevner i de olympiske hestesportdisiplinene.

Om Agria

Agria ble grunnlagt som det første dyreforsikringsselskapet i 1890 i Sverige. Selskapet tilbyr trygge forsikringsløsninger og digital veterinærrådgivning i flere europeiske land. God dyrehelse og omsorg for dyrene er grunnlaget for alt selskapet jobber med.

Presskontakt för FEI:
Vanessa Martin Randin
Senior Manager, Corporate Communications & Media Relations
FEI Communications
vanessa.randin@fei.org

Pressekontakt for Agria Norge:
Ida M. Nisja
Kundeinnholds- og presseansvarlig