Agria kjøper Capstone og øker sin internasjonale vekstkurve

Agria Djurförsäkring fortsetter sin internasjonale vekststrategi og kjøper nå det irske selskapet Capstone Financial Services Limited, som tilbyr dyreforsikring under merkevaren Petinsure i Irland og Zoopo i Nederland.

Bare tre måneder etter lanseringen av Agria Tierversicherung i Tyskland, kjøper Agria nå det irske selskapet Capstone, som tilbyr dyreforsikring for hunder og katter i Irland og Nederland.

– Jeg ser et stort potensial for at enda flere kjæledyr i Europa nå kan få en trygg dyreforsikring. Jeg er glad for at vi får enda mer fart på vår internasjonale vekst ved å legge Irland og Nederland til virksomheten. Vi har en ambisiøs vekststrategi og Capstone er et lønnsomt og velfungerende selskap som passer godt inn i vår forretningsportefølje, sier Marianne Broholm Einarsen, administrerende direktør i Agria Dyreforsikring.

Oppkjøpet av Capstone gjør det mulig for Agria å raskt ta en posisjon i det irske dyreforsikringsmarkedet. Målet er å videreutvikle det suksessrike selskapet og på sikt øke antallet forsikrede kjæledyr i Irland. I dag er det ca 455 000 hunder og 325 000 katter i Irland. Rundt 10 prosent av disse er forsikret. Til sammenligning er rundt 60 prosent av norske hunder forsikret og 8 prosent av norske katter.

– Vårt overvordende oppdrag er å skape trygghet for dyr og dyreeiere ved å gjøre det mulig å få kvalifisert veterinærhjelp ved behov, sier Einarsen.

Michael Harty, administrerende direktør i Capstone kommenterer avtalen:

– Dette er fantastiske nyheter for det irske dyreforsikringsmarkedet og spesielt for Petinsure-kunder. Agria har bred erfaring og kunnskap innen dyrehold og dyrehelse, og vi er veldig glade for den positive effekten som Agria vil kunne gi til dyreeiere og spesielt til dyreforsikringskunder både her i Irland og i Nederland.

Om Capstone

Capstone Financial Services Limited har hovedkontor i Cork, Irland. Petinsure ble grunnlagt i 2008, og har siden hatt en sterk vekstkurve, og er i dag en av de ledende aktørene innen dyreforsikring i Irland. I Nederland driver Capstone merkevaren Zoopo, som tilbyr dyreforsikring og en dyreholds-app. Capstone har spesialisert seg på markedsføring, salg og administrasjon av hunde- og katteforsikringer. Arch Insurance er forsikringsformidlere for Capstones forsikring. Premieinntekten for 2021 utgjorde 3,8 millioner euro (3,4).

Om Agria Djurförsäkring

Agria ble grunnlagt av dyreeiere i Sverige i 1890 og er markedsleder innen dyreforsikring med en markedsandel på 60 prosent i Sverige. En del av Agrias forretningsstrategi er å vokse internasjonalt og selskapet opererer nå i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Irland og Nederland. I tillegg til dyreforsikring tilbyr Agria digital veterinærrådgivning til dyreeiere gjennom datterselskapet Agria Vet Guide. Totalt er det rundt 500 ansatte i Agria, og premieinntektene for 2021 utgjorde 513 millioner euro (427)