Agria.no får blogg om hund og agility

Jeanette Sandbæk Håland, er 27 år gammel, og kommer fra Åsmarka i Ringsaker. Hun har to hunder, og er på landslaget i agility for andre året på rad. Følg deres vei til VM 2016.

De to hundene til Jeanette, heter Max og Tequila. Max er en blandingshund som hun skaffet seg i 2008 da han var 1 år. Tequila er en mittelspitz tispe som hun skaffet seg 3 år senere. Det Disse to vil man følge tett i bloggen.

Ingen enkel hund

Max var ingen enkel hund i starten. Han fungerte ikke løs, hadde en god dose egen vilje og var ikke den enkleste med andre hunder.

-          En instruktør sa til og med en gang at den hunden nok hadde gjort seg best i skogen, og ikke på en agilitybane. Ingen godbit eller leke kunne holde ham på banen særlig lenge, og det slet vi med i flere år, sier matmor Jeanette Sandbæk Håland.

Men hun ga ikke opp og i 2011 satte Max verdensrekord og har senere blant annet representert Norge i European open og en NM-bronse i lag.

Agilitystjerne

Tequila kvalifiserte seg allerede da hun var 3 år seg til å være med i sitt første VM og stilte til start i Nordisk mesterskap og European open. Sammen med treningskamerater knuste hun også «storebrors» verdensrekord i fjor.

-          Hun var tenkt å bli min neste agilitystjerne. Det har hun absolutt levd opp til, sier Sandbæk Håland.

Agility

Det er i agility Jeanette, Max og Tequila konkurrerer, og bloggen vil derfor dreie seg mye om dette. Agility betegner en form for hundesport som fokuserer på samspill og samarbeid mellom hund og hundefører i konkurranser som foregår i en løype med forskjellige hindre som hunden skal passere i riktig rekkefølge, med færrest mulig feil, på kortest mulig tid. Hundeføreren bidrar aktivt med styringskommandoer hunden må følge for å lykkes.

Agility krever mye trening om man vil bli god. De fleste velger å drive med denne sporten for sin egen og hundens fornøyelse, men de beste ekvipasjene kan komme med på landslaget.

Veien til VM 2016

I år er Jeanette og hundene tatt ut til å representere Norge i nordisk mesterskap og European open. Det holdt dessverre ikke til VM-plass i år, men planen er å komme sterkere tilbake i 2016. Veien dit kan dere følge i denne bloggen.

(Oppdatering: Det ble VM i 2015 også, og der fikk de en 5. plass. Les mer i bloggen.)

Hun kommer til å skrive om treningene de har, kurs og konkurranser de er med på og dele noen tanker om hund. Hun tar også gjerne i mot ønske om temaer.

Til bloggen "AgilityJeanette"

For mer informasjon ta kontakt med Jeanette Bretteville, markedssjef Agria dyreforsikring, Epost: jeanette.bretteville@agria.no, Tlf: +47 906 93 680

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge, Danmark og England.