Agria utvider tilbudet i et av verdens største hestemarkeder

Forsikringsselskapet Agria, som spesialiserer seg på dyreforsikring, utvider sine tjenester på det tyske markedet. Agrias tyske virksomhet startet i Düsseldorf for to år siden, med hunde- og katteforsikring. Tilbudet utvides nå med hesteforsikring og Agrias digitale veterinærrådgivning. Parallelt innledes et langsiktig samarbeid mellom det tyske rytterforbundet, German Equestrian Federation, og Agria.

Fra venstre: Soenke Lauterbach, General secretary FN, Hans-Joachim Erbel, President FN, Marianne Broholm Einarsen, Business Area Manager Europe og Peter Bornschein, Country Manager Agria Deutschland. Foto FN/C. Wellenberg.

Tyskland er en av verdens største hestenasjoner med rundt 1,3 millioner hester. Rundt 40% av disse har i dag en begrenset veterinærforsikring, som i hovedsak dekker operasjoner. Rundt 20% har livsforsikring. En fersk undersøkelse* viser at 83% av tyske hesteeiere er interessert i en mer omfattende veterinærforsikring, og at de har opplevd situasjoner der deres nåværende forsikring ikke dekket nødvendig veterinærhjelp.

– Forsikringsnivået i landet er ganske høyt og mange hesteeiere har allerede forsikring, men dagens tilbud er mindre omfattende og dekker ikke hele behovet. Dette adresserer vi nå ved å tilby markedets mest omfattende hesteforsikringer. De er tilsvarende forsikringene Agria tilbyr i Norge og i våre andre markeder, sier Marianne Broholm Einarsen, Business Area Manager Europe, i Agria.

Nytt samarbeid med det tyske rytterforbundet

I forbindelse med lanseringen av hesteforsikring innleder Agria et langsiktig samarbeid med det tyske rytterforbundet, German Equestrian Federation (FN), og den tyske olympiske komité for hestesport. Agria blir dermed hovedsponsor og offisiell forsikringspartner til FN, samt offisiell hovedsponsor for de tyske landslagene i de olympiske hestesportgrenene.

– Vi er veldig stolte og glade over samarbeidet med et av verdens største og mest suksessrike rytterforbund. De tyske landslagene har en lang rekke med imponerende suksesser i de store mesterskapene, sier Broholm Einarsen.

Digital veterinærrådgivning

Agria lanserer også samtidig sin digitale veterinærrådgivningstjeneste, Agria Vet Guide, i Tyskland. Tjenesten inngår i veterinærforsikringen for alle dyr. Hele 83% av hesteeierne som var med i undersøkelsen* svarte at de var interessert i veterinærforsikring som inkluderer digital veterinærrådgivning.

– Agria Vet Guide er en viktig del av vårt tilbud, og en ekstra trygghet for dyreeiere ved lettere skader eller sykdommer. Rask hjelp fra veterinærer som kan gi råd til hva du kan gjøre selv, eller ved behov henvise til en veterinærklinikk, er høyt verdsatt blant dyreeiere, sier Broholm Einarsen.

*Undersøkelsen ble utført av Xtreme på vegne av Agria, i Tyskland i løpet av 2023. 500 hesteeiere deltok.