En av to norske hunde- og katteeiere feirer bursdagen til dyret sitt

«Feirer du bursdagen til hunden eller katten din?» Dette spørsmålet ble stilt av forsikringsselskapet Agria i en stor undersøkelse blant dyreeiere i åtte Europeiske land. Undersøkelsen viser at det er en klar trend å markere dagen.

Mange serverer noe ekstra godt på dyrets bursdag.

Vanligst blant unge dyreeiere

Undersøkelsen* viser at det er de yngste dyreeierene som oftest feirer begivenheten. Rundt halvparten av de som svarte at de pleier å markere dagen var mellom 18 og 39 år.

– Dyrene våre har fått en økt status som fullverdige familiemedlemmer den seneste tiden. Det er derfor ikke overraskende at så mange ønsker å gjøre noe hyggelig for dyret sitt når det fyller år. Hvordan dagen blir markert varierer nok veldig, alt fra noe ekstra godt i matskålen, en ny leke eller å tilbringe litt ekstra kvalitetstid sammen, sier Camilla Stenseng, administrerende direktør i Agria.

Feiring i syv andre land

Det er ikke bare i Norge mange feirer hunde- og kattebursdager. Her er resultatene fra de andre landene der undersøkelsen ble gjennomført:

«Feirer du bursdagen til hunden eller katten din?”

Hvor gammel er hunden i hundeår?

Hundens utvikling er uten tvil raskere enn hos oss mennesker. Spesielt hvis man ser på de første leveårene hvor hunden regnes som voksen etter bare to år.

Menneskeår x 7 = antall hundeår?

En gammel regel for å finne alderen er å gange hundens alder i menneskeår med 7. Dette stemmer ikke helt. For å finne en omtrentlig alder kan du gange de to første leveårene med 12. Det vil si at når hunden er to menneskeår vil den være omtrent 24 år i hundeår, uansett rase. Deretter avtar utviklingen, og du kan følge denne utregningen:

Små og mellomstore hunder: 1 menneskeår = 5 hundeår

Store hunder: 1 menneskeår = 6 hundeår

De største hundene: 1 menneskeår = 7 hundeår

Denne utregningen vil likevel ikke gi deg et helt nøyaktig svar da det kan være store variasjoner i utviklingen av hundene de to første leveårene.

Her finner du en tabell som gir en god pekepinn på hundens alder.

*Undersøkelsen ble utført i november 2023 av Xtreme på oppdrag fra Agria i åtte Europeiske land (Norge, Sverige, Danmark, Finland, England, Frankrike, Tyskland og Irland). 6644 hunde- og katteeiere deltok totalt. I Norge deltok 895 hunde- og katteeiere.