Fungerer refleksen?

Refleks er forbruksvare, spesielt på dyrene våre. Med en enkel test kan du finne ut om refleksen fremdeles gjør nytten sin.

Dagene blir stadig mørkere og viktigheten av synlighet øker. Uavhengig om du har hund, hest eller en katt som er utendørs, er det viktig å utstyre dyrene med refleks.

Store forskjeller

– Refleks er en enkel, men smart måte å beskytte dyrene våre på. En god refleks er synlig på 125 meters avstand når den blir truffet av bilens nærlys. Uten refleks er dyret først synlig på 20 meters avstand, sier administrerende direktør i Agria Dyreforsikring, Marianne Broholm Einarsen.

Det finnes et stort utvalg reflekser på markedet, men velger du en refleks med
CE-merke får du god kvalitet. Husk at du må utstyre deg selv med refleks, ikke kun dyret ditt. Kombiner gjerne en refleksvest med en hengerefleks og slapwrap.

Men hvordan vet du at refleksene fungerer?

Enkel reflekstest

For å gjøre reflekstesten trenger du en nyere refleks å sammenlikne med. På den måten finner du ut om du må bytte ut refleksvesten, dekkenet, halsbåndet eller hva det måtte være.

1. Sammenlign den gamle refleksen mot en ny i et mørkt rom eller utendørs i mørket.
  2. Lys på refleksene med en avstand på fire meter med en lommelykt.
  3. Sammenlign forskjellen: Hvis den gamle refleksen er merkbart dårligere er det på tide å bytte den ut.

Riper og fuktighet forkorter levetiden

– Reflekser som blir utsatt for fuktig vær og vind blir fort slitt. Hvis refleksen i tillegg får riper og bruksmerker mister den raskt refleksevnen. For å sjekke at refleksen gjør nytten sin bør du ta reflekstesten regelmessig, råder Broholm Einarsen.

Husk at reflektorene ikke vil fungere optimalt om refleksen er møkkete. Det er derfor viktig å tørke av refleksene etter turen hvis de har blitt skitne. Det forlenger også levetiden til refleksen.

God tur!

____________________

Agria Dyreforsikring er Norges eneste forsikringsselskap for kun dyr, og tilbyr gode og fleksible forsikringer til hunder, katter, hester, smådyr og fugl. Agria Dyreforsikring er en filial av Försäkringsaktiebolaget Agria (publ) (Agria Djurförsäkring). I tillegg til Norge har Agria virksomhet i Sverige, Danmark, Finland, England og Frankrike.