Hestens munn, tenner og vanlige tannproblemer

Går hesten lett ned i vekt, tygger langsomt eller er urolig på bittet når du rir? Da kan den ha problemer med tennene sine. Tannproblemer er ofte diffuse for hesteeier, men plagsomt for hesten. Forsikringsselskapet Agria oppfordrer alle hesteeiere til regelmessig sjekk av hestens tenner.

Akkurat som mennesker har hester først melketenner, som deretter endres til permanente tenner. Noen melketenner er allerede tilstede ved fødsel. Ved ni måneders alder har unghesten vanligvis alle 24 melketennene.

Hesten har fullt tannsett (40-42 tenner) når den er fire til fem år. I forbindelse med skifte av tenner eller når nye tenner gror ut, er det ikke uvanlig at hesten spiser dårligere. Dette er på grunn av sårhet eller ubehag i munnen. Kantene på kinntennene er skarpe og kan forårsake sår, og de kan også vokse inn i slimhinnen.

Undersøk tennene regelmessig

Det er viktig å oppdage tannproblemer tidlig og kontakte veterinær for undersøkelse. Venter hesteeieren for lenge kan det være behov for en mer avansert, langvarig og smertefull behandling, og i verste fall kan det hende at problemet ikke kan løses. Hester som har hatt vondt i munnen over en lengre tid, kan vise lignende symptomer selv etter vellykket behandling.

Fra to-års alder anbefales det å få hestens tenner undersøkt hvert eller annethvert år. Dersom hesten har et medfødt problem som overbitt eller underbitt, kan den trenge å bli undersøkt oftere.

Derfor får hesten vondt i munnen

Bittfeil, det vil si over- eller underbitt, er den vanligste årsaken til problemer i hestens munn. Det gjør at tennene ikke slites korrekt mot hverandre, men lager skarpe kanter og haker som endrer og vanskeliggjør tyggingen.

Ulvetenner kan også skape problemer, spesielt hos hester som bruker bitt i munnen. Mange anbefaler at ulvetenner fjernes før hesten settes i trening, ettersom de ikke har noen funksjon. Ikke alle hester har ulvetenner, oftest sitter de i hestens overkjeve akkurat der bittet plasseres i munnen, men de kan også sees i underkjeven eller ligge skjult i munnslimhinnen.

Bittrelaterte problemer er dessverre vanlig og smertefullt for hesten. Feiljustert bitt kan forårsake skade på munnvikene og tannkjøttet, føre til forflytning av tenner, rotasjon, tap av tenner eller betennelse i tannkjøttet.

Tannfraktur kan skyldes ytre kraft eller at hesten lider av tannsykdom som gjør at det ytre sementlaget på tennene forsvinner.

Rotspissabscess er en bakteriell betennelse ved roten av tannen. Det kan blant annet oppstå i forbindelse med tannfraktur. En infeksjon kan da få tilgang til og spre seg langs med pulpakanalene ned til rotspissen. Skjer dette i tennene som har røtter i bihulene, kan det oppstå bihulebetennelse, hvor det ofte kan komme ensidig illeluktende neseflod.

Forinnpakkning kan oppstå ved tannskifte, tannbrudd, trangstillinger / lite plass i munnen, samt ved høy alder. Fôr kryper ned mellom tann og tannkjøtt, og forårsaker betennelse som gradvis kan føre til tannløsning.

EOTHR er en sykdom som først og fremst rammer fortenner hos den eldre hesten. Årsaken til sykdommen er ikke kjent. Symptomene kommer vanligvis snikende, og kan føre til kronisk smerte. Det finnes i dag ingen medisinsk behandling, annet enn å fjerne de tennene som er rammet.

Symptomer på tannproblemer hos hesten

• Redusert matlyst
  • Tygger klumper av høy
  • Smatter når den tygger eller sikler mye