Hold kontroll på hestens vekt - med et snøre!

Ingen hester har godt av å være overvektige. Ledd og skjelett belastes unødvendig hardt, og det øker også risikoen for forfangenhet. Nå når mange hester snart slippes på beite er det en god idé å holde ekstra kontroll på hestens vekt og en enkel metode er å bruke et snøre.

En kilo her og to kilo der... Iblant er det vanskelig å se når kiloene begynner å bli for mange på den man treffer hver dag. Med et snøre kan du legge igjen øyemålet hjemme og ha full kontroll på når omfanget øker.

- Man måler rundt hestens brystkasse, der vi finner hestens underhudsfett, sier Agrias veterinær Charlie Lindberg.

Charlie ser hver dag mange ponnier som er overvektige. I verste fall går det så langt at ponniene får forfangenhet. Verst utsatt er shetlandsponnier og gotlandsruss, men ingen hest har godt av å være overvektig. Både ledd og skjelett blir berørt dersom hesten har alt for mye å bære på.

- Mai er den mest farlige tiden, da er gresset på sitt mest kraftige, forteller Charlie. I august-september kan det få ny fart dersom sommeren har vært tørr og det begynner å regne. Men man skal absolutt ikke la være å slippe hesten på beite. Beite har hesten godt av rent psykisk, men det er viktig å tilvenne hesten steg for steg, fortsetter Charlie.

Annika Aronsson, Agrias regionssjef og fòr ekspert er inne på samme spor.

- All beiteslipp bør skje progressivt, sier Annika. De hester som behøver mye næring, som unghester og ammende hopper, kan man slippe på det beste beitet først. Har man bare lettforede hester så får man begynne med å slippe dem på beitet under kortere perioder av døgnet.

Når gresset er 10-15 centimeter høyt er det veldig kraftig. Vet man at hesten er følsom så kan man vente med å slippe den inntil gresset har blitt litt overvokst og ikke er så næringsrikt lengre.

- For lettforede hester kan naturbeite eller ugjødslede beiter være det beste. Forfangne hester skal oftest gå på så lite gress som mulig, eller uteplass som passer akkurat den hesten, sier Annika.

Sikre tegn på overvekt

Foruten at omfanget øker rundt brystkassen så er fettvalker og sløvhet sikre tegn på at hesten har for mange kilo.  Når hesten får for mye næring så bruker den energi for å bryte ned overskudds næring. Passe tykk er hesten når man kan ane ribbeinene med hånden, kan man ikke kjenne ribbeinene i det hele tatt er hesten for tykk. Man skal heller ikke kunne se ribbeinene.

Om hesten er i for godt hold

Den dagen da snøret begynner å glippe mellom endene og ikke lengre går rundt hestens brystkasse så er det på tide å fundere på slanking. Akkurat som for mennesker finnes det to måter – mindre mat eller mer mosjon, helst en blanding av begge.

- De aller fleste hester kan mosjoneres mye mer enn hva de gjør i dag, det har de bare godt av, sier Charlie.

- Første steget kan være å ta inn hesten fra beitet på nettene. Er det mer akutt så kan man sette på en gressmaske, man må minske på næringsinntaket for at hesten skal gå ned i vekt, sier Annika.

- Det finnes ikke noe som sier at hestene behøver hvile på sommeren, da er det jo som herligst å ri! Gi dem sin langfri på vinteren isteden, foreslår Annika.

Slik gjør du
•    Ta et snøre og legg det rundt hestens brystkasse.
•    Klipp av slik at endene akkurat går sammen.
•    Test et par ganger i uken hvordan snøret passer. Begynner det å glippe mellom endene eller går de forbi hverandre? På den måten ser du om hesten har gått opp eller ned i vekt!

For mer informasjon ta kontakt med Christian Geelmuyden, landssjef Agria Dyreforsikring, mobil 909 87 574 eller Charlie Lindberg veterinær i Agria Dyreforsikring 46 73-964 21 60

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge og Danmark.

Quick facts

Tweet dette

Sitater

Beite har hesten godt av rent psykisk, men det er viktig å tilvenne hesten steg for steg.
Charlie Lindberg, Agrias veterinær