Hold påskesjokoladen unna hunden

Bedende hundeøyne til tross - fall ikke for fristelsen å gi hunden av ditt eget påskegodteri. Det er skadelig for den og kan til og med være giftig.

Hold påskeegget utenfor rekkevidde for hunden, særlig om det er fylt med mørk sjokolade. Sjokolade inneholder stoffet teobromin som er giftig for hunder. Har sjokoladen et høyt innehold av kakao er det nok med noen få ruter med sjokolade for at hunden skal bli forgiftet av sjokoladen.

– Får hunden tak i påskesjokolade kan det bety at påsken ender med magepumpning på dyreklinikken, sier Lotta Möller, veterinær på Agria Dyreforsikring.

Om hunden har spist for mye sjokolade kan symptomene komme 2-24 timer senere. Typiske symptom er at hunden sikler, kaster opp, får vondt i magen, blir tørst og må tisse. Den kan også bli skjelven, urolig, få kramper og hjerteklapping.

Hverken mennesker eller hunder har godt av å spise usunt. Overvektige hunder kan rammes av leddproblem, diabetes og karies.

Lotta Möllers råd er å overhode ikke gi hunden godteri.

– Hunden blir minst like glad for en ekstra påsketur, mener Lotta.

Vill du gjerne gi hunden litt påskestemning, kan du også gjemme et påskeegg med en liten pølsebit i og la hunden selv finne det. Flere tips for deg og hunden finner du på www.agria.no.

For mer informasjon, besøk Agria.no eller kontakt Christian Geelmuyden, telefon 909 87 574

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge og Danmark.