Julen en farlig helg for katter

Hyacinter, levende lys, julenøtter og krøllete pakkebånd. De hører alle julen til, men gjør også julen farlig for Norges katter. På Agrias webbplass presenteres de største truslene for våre firbente venner.

For katten er julen med glitter, knitrende papir og krøllete bånd en drøm – som fort kan forvandles til et mareritt. Det er masser av julepynt som katten i sin viltre lek kan skjære seg på eller som kan sette seg fast i svelget eller magen.

– Man slutter aldri å overraskes over hvor mye rart som opereres ut av kattemager, sier Lena Bjurström, veterinær på Agria Dyreforsikring. Hun nevner både garntråder, gullringer og nøtter som eksempel.

Flere av julens populære juleplanter – hyacintene, misteltein bær og juletreets vann er også potensielle farer for katten. Om katten viser symptomer på forgiftning – om den sikler eller kaster opp – bør man umiddelbart kontakte veterinær.

Levende lys, som ofte sprer ro, kan være en fare både for katt och mennesker. En viftende hale, eller nysgjerrig snute kan resultere i både svidde værhår og brannskader på resten av katten. Ett veltet lys kan forårsake brann.

Men så klart kan katteeiere også feire en tradisjonell jul, med allt hva det innebærer. På Agrias webbplass – www.agria.no – presenteres hvordan man unnviker de største farene.

Lena Bjurström, veterinär Agria Dyreforsikring, telefon +46 73-964 20 89.

Christian Geelmuyden, landssjef, Agria Dyreforsikring, 909 87 574.

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge og Danmark.

Man slutter aldri å overraskes over hvor mye rart som opereres ut av kattemager
Lena Bjurström, veterinær på Agria Dyreforsikring