Mange bekymrer seg like mye for dyret sitt, som for andre familiemedlemmer

Halvparten av norske hunde- og katteeiere bekymrer seg like mye for dyret sitt, som for andre familiemedlemmer. De yngste dyreeierne mellom 18 og 39 år er mest bekymret. Det viser en fersk undersøkelse gjort på oppdrag fra forsikringsselskapet Agria.

Å ha et dyr gir ofte mye glede, men det følger også med bekymringer.

Helsen er den største bekymringen

Seks av ti dyreeiere som var med i undersøkelsen* svarte at de er mest bekymret for om dyret deres er syk eller har smerter. Andre bekymringer er om dyret er understimulert, dyrets mentale helse, adferdsproblemer, overvekt eller at det ikke liker andre dyr eller mennesker. En av fem svarte at de ikke bekymrer seg for dyret sitt i det hele tatt.

– Det er ikke overraskende å se disse resultatene som viser at dyreeiere her i landet tenker mye på dyret sitt i hverdagen. Jeg er også ofte bekymret for min katt når jeg merker at hun ikke er helt seg selv. Det hadde vært enklere om hun kunne snakke, sier Camilla Stenseng, administrerende direktør i Agria.

Kjeder dyret mitt seg?

Majoriteten av de som bekymrer seg for dyret sitt, er i den yngste aldersgruppen. Altså de mellom 18 og 39 år. Denne gruppen tenker mye på om hunden eller katten er understimulert, sammenlignet med de andre aldersgruppene.

Hunder og katter som ikke får jobbet nok med hjernen eller får for lite mosjon, kan bli understimulerte. Med enkle triks kan du aktivisere dyret ditt hver dag. Du kan for eksempel gjemme godbiter inn i et håndkle eller en tom eggekartongbunn som hunden eller katten din kan jobbe med å få tak i. Andre forslag er å kaste godbiter som dyret ditt kan jakte på, eller øve på triks. Det er ikke bare hunder som har glede av å lære seg noe nytt, prøv å lære katten «sitt», «high five» eller «gå rundt i ring». Det er enklere enn du tror! Ute på tur med hunden kan det gjøre turen mer spennende for eksempel å øve på å balansere på en stokk eller leke gjemsel.

Søker råd ulike steder

På spørsmål om hvor de søker råd og hjelp, kommer det frem at rundt syv av ti hører med veterinæren sin. Mange rådfører seg også med venner, familie eller søker informasjon på internett. Litt flere katteeiere foretrekker å finne svar på nettet, sammenlignet med hundeeierne. Rundt en av ti benytter digitale veterinærtjenester når de lurer på noe.

*Undersøkelsen ble foretatt i november 2023 av Xtreme Insight på oppdrag fra Agria. 895 hunde- og katteeiere deltok i undersøkelsen.