Norgesferie med hunden

I år planlegger flere hundeeiere å ta sommerferien i eget land. Dette kan by på stor glede, men også utfordringer for familiemedlemmet på fire ben i sommervarmen. Her gir vi noen gode råd til Norgesferien med hunden.

Norge har en spektakulær natur og mye flott å by på. Kanskje årets sommerferie er en god anledning til å besøke fjell, daler, kyst eller skog du aldri har vært før? Her kommer noen gode tips fra vår veterinær Marte Ottesen til hva du må huske på hvis hunden skal bli med på årets Norgesferie.

Kjøretur med hunden

Skal du kjøre langt med enten bil, bobil eller campingvogn? Ofte er det fristende å ta gode etapper for å sluke milene, men husk at hunden din har behov for å strekke på beina og gjøre fra seg.

– Hvor ofte du skal stoppe og lufte hunden varierer etter individ, men jeg anbefaler likevel at du stopper minst hver tredje time. Har du en valp må du stoppe hyppigere. Hvis kjøretøyet ditt har en middels god aircontition må du også ta ekstra hensyn underveis, sier Marte Ottesen, veterinær i Agria Dyreforsikring.

Ikke glem at hunden skal sikres i bil. Dette er viktig selv for kortere kjøreturer. Det finnes hovedsakelig to alternativer: transportbur eller sele. Buret må være av en god og solid kvalitet slik at det er mest mulig "kollisjonssikkert".

Husk også å ha med vann og mat. Følg rutinene dere har ved fôring, og sett helst frem en vannskål i bilen slik at hunden har tilgang til friskt vann under hele turen.

Hund i varm bil

Skal dere stoppe og gjøre noe som ikke egner seg for hunden? Da er det svært viktig at dere står parkert i skyggen, har flere vinduer åpne for gjennomtrekk og jevnlig holder tilsyn med hunden. Husk at bilen, selv i 18 grader og skygge, kan stige til 38 grader på kort tid. Med 20-22 grader ute kan temperaturen stige til 85 grader. Legg igjen mobilnummeret ditt i ruten slik at forbigående kan kontakte deg.

Telttur eller hengekøyetur med hunden

Skal du telte eller ligge i hengekøye langs kysten, i skogen eller kanskje til fjells? Dette er aktiviteter som de aller fleste hunder setter pris på å være med på, men det er likevel noen ting du må ha med ekstra til hunden.

– Ha alltid med deg ekstra vann til hunden i tilfelle det blir langt mellom hver vannkilde på tur. Skal du ligge i hengekøye eller i telt bør du ha med noe hunden kan ligge på som isolerer mot bakken, for eksempel et ullteppe eller et piknikk-teppe, råder Ottesen.

Båttur med hunden

Skal du derimot ut på sjøen må du huske å sikre hunden med en redningsvest, allerede ved brygga. Velg en solid flytevest som med hurtigspenner, kraftige bånd, en ring til å feste båndet og et løftehåndtak på ryggen. Et løftehåndtak kan være avgjørende hvis hunden skulle falle ut i vannet ettersom det da blir vesentlig mye enklere å få tak i hunden og løfte den opp.

Hotell, hytte og restauranter

Stadig flere overnattingssteder og spisesteder tillater hund, noe som forenkler ferien. Gjør gjerne research i forkant slik at du kan besøke nettopp disse stedene. Til overnatting er det fint å ha med en hundeseng eller noe hunden kan ligge på, og noen velkjente leker. På den måten faller hunden raskere til ro med egne, trygge lukter. Hvis du må la hunden være igjen alene er det viktig å la den bli kjent med rommet og trygg på omgivelsene først.

– Når hunden virker komfortabel og har roet seg, kan du teste ved å låse døren og stå på utsiden. Hvis hunden lager lyd og virker misfornøyd bør du helt enkelt unngå å la den være igjen alene, sier Ottesen.

Flått og hoggorm

Husk også å holde et øye med hunden med tanke på både flått og hoggorm.

– En av de vanligste symptomene er hevelse i bittområdet, og at hevelsen blir stadig større. Følg også med på hundens allmenntilstand og om hundens viser tegn til smerter, slapphet, oppkast eller dårlig mage. Noen hunder får også en sjokkutvikling, som gjenkjennes ved at hunden får problemer med å stå oppreist samt rask, men svak puls. Kontakt nærmeste veterinær hvis hunden din viser noen av disse symptomene, sier Ottesen.

Selv om hunden din har fått flåttmiddel er det lurt å ha med seg en flåttfjerner på årets sommerferie. Flåtten er utbredt og finnes i store deler av landet. Ta en flåttsjekk på hunden din hver kveld, spesielt i områdene rundt halsen, lysken og steder der hunden har lite pels.

Andre huskeregler

• Ha alltid med 5 liter med vann til hunden hvis du skal på kjøretur. Det er også lurt å ha med et håndkle du kan fukte slik at du kan kjøle ned hunden hvis den skulle bli overopphetet.
  • Asfalt og svaberg kan bli varmt for potene til hunden. Kjenn etter hvis du er i tvil, og unngå underlaget hvis det kjennes for varmt.
  • Insekter kan være plagsomt for hunden, og her finnes det ulike preparater som kan brukes. Ellers fungerer også de fleste flåttmidler på insekter som mygg og knott.

For mer informasjon, ta kontakt med presseansvarlig Nora F. Nygaard for Agria Dyreforsikring i Norge: nora.nygaard@agria.no | 902 32 120

Agria Dyreforsikring er Norges eneste forsikringsselskap for kun dyr, og tilbyr gode og fleksible forsikringer til hunder, katter, hester, smådyr og fugl. Agria Dyreforsikring er en filial av Försäkringsaktiebolaget Agria (publ) (Agria Djurförsäkring). I tillegg til Norge har Agria virksomhet i Sverige, Danmark, Finland, England og Frankrike.