Nytt samarbeid med Henrik von Eckermann, for bedre hestehelse

Verdens beste sprangrytter blir Agrias første internasjonale profilrytter. Henrik von Eckermann har toppet verdensrankingen lengst av alle, og tatt gull i de største mesterskapene. Nå inngår han et langsiktig samarbeid med Agria. «Det føles fantastisk å inngå samarbeidet med Henrik von Eckermann. Gang på gang har han vist at hans grunnfilosofi har det som trengs for en suksessrik karriere innen hestesport, med friske og holdbare hester», sier Agnes Fabricius, konsernsjef i Agria.

Foto: Sophia Maule

Gjennom samarbeidet med Henrik von Eckermann vil Agria sette fokus på, og øke hestekunnskapen blant ryttere på alle nivåer i Europa. Profilrytteren vil være synlig i ulike sammenhenger med Agria i landene som tilbyr hesteforsikring. Dette gjelder Sverige, Norge, Danmark, Tyskland og Storbritannia.

– Jeg tror det er stor nysgjerrighet om hvordan Henrik har skapt sin suksessreise fra de første timene på svensk rideskole til verdens beste. Nå får vi mulighet til å fortelle om hans treningsfilosofi, om veien til suksessene og om holdbare hester, sier Agnes Fabricius, konsernsjef i Agria.

Henrik von Eckermann er stolt og glad over det nye samarbeidet:

– Agria har vært en del av hesteverden så lenge jeg kan huske. Deres engasjement som forsikringsselskap, og evne til å sette fokus på tiltak for bedre hestehelse og god hestehåndtering er uvanlig. Jeg har sett hvordan de samarbeider med andre toppryttere, investert i hesteforskning, men også kommunisert skadeforebyggende tiltak – dette er noe jeg gjerne vil være med på.

Topprytteren er glad for å kunne formidle sine erfaringer som forhåpentligvis vil hjelpe ryttere, men først og fremst hestene.

–  Jeg har forsøkt å oppsummere det jeg har lært gjennom årene, om veien til friske hester, i en grunnfilosofi med tre pilarer: sensitivitet, individuell tilpasning og søken etter kunnskap. Forhåpentligvis er det noe i dette som kan være til nytte for andre ryttere og deres hester, sier Henrik von Eckermann.

Sammen med Henrik von Eckermann ønsker Agria blant annet å øke kunnskapen for å forebygge og unngå halthet og kolikk. Dette er de to vanligste skademeldingene Agria får inn når det gjelder hester.

–  Friske og holdbare hester er en forutsetning for fremgangsrike konkurranseryttere, men er selvsagt viktig for ryttere og hester på alle nivåer. Forebyggende tiltak er avgjørende for å unngå mange typer av halthet og kolikk, der grunnlaget legges i den daglige hestedriften og treningen, sier von Eckermann.

Samarbeidet mellom Agria og Henrik von Eckermann gjelder for 2024-2026.