Økning av hunder i villsvinangrep

200 hunder ble drept eller skadet i angrep av villsvin i Sverige i 2019. Antallet rammede hunder økte med 13 prosent sammenlignet med året før, ifølge fersk statistikk fra Agria Dyreforsikring.

Sammenliknet med annet vilt forårsaker villsvinet mest skade på hunder og står også bak den største økningen i antall skader. Statistikk om skadet eller drepte hunder i fjor viser at villsvin står for et klart flertall, mens bjørn, ulv og gaupe kun forårsaker noen få av de rapporterte skadene til Agria.

På full fart inn i Norge

Mild vinter og tidlig vår i store deler av Sverige gjør at antallet villsvin fortsetter å øke. Dette gjenspeiler også antall hunder som havner i dødskamp med villsvinet. Villsvin er en introdusert art i Norge. Kun sugge med unger er fredet, men ungene og alle andre villsvin kan jaktes på hele året.

– Tallene viser drepte og skadede hunder i Sverige, men vi vet at villsvinet er på full fart inn i norsk natur. Hovedsakelig i Østfold ved grensen til Sverige. Mattilsynet og Miljødirektoratet har laget en handlingsplan for å unngå at de klarer å etablere seg, og den uønskede arten overvåkes for å unngå spredning, sier veterinær Marte Ottesen i Agria Dyreforsikring i Norge.

Agria har ikke mottatt rapporter om skadede hunder i Norge.

Jakthunder mest berørt i Skåne

Det er hovedsakelig jakthunderaser og blandingshunder i Sverige som kommer i kontakt med villsvinet. Blant jakthunder er det wachtelhunden som har blitt hardest rammet, men også elghund og jämthund som er mye brukt i jakt.

– Det er veldig sjeldent at hunder på skogstur med eier kommer i konflikt med villsvinet. Derfor er det ingen grunn til å velge bort en hyggelig tur med sin firbente venn, men heller holde hunden under tilsyn, beroliger Ottesen.

Flest uhell i Skåne

Fylket som skiller seg ut i statistikken er Skåne, som utgjør 15 prosent av alle rammede hunder i 2019. Det gjenspeiler også antall trafikkulykker med villsvin som var høyest i hele landet sammenlignet med andre fylker, med hele 1 143 rapporterte ulykker.
____________________________________________

Kontaktinformasjon:

Agria Dyreforsikring
Drammensveien 133, 0277 Oslo Postadresse: Postboks 281, Alnabru, 0614 Oslo

Nora Nygaard, Presseansvarlig
E-post: nora.nygaard@agria.no
Tlf: 902 32 120

Agria Dyreforsikring er Norges eneste forsikringsselskap for kun dyr, og tilbyr gode og fleksible forsikringer til hunder, katter, hester, smådyr og fugl. Agria Dyreforsikring er en filial av Agria International som er et datterselskap av Agria Djurförsäkring. I tillegg til Norge har Agria virksomhet i Sverige, Danmark, Finland, England og Frankrike.