Råd til katteeiere i ferien

I Norge bor det rundt 750 000 katter fordelt på rundt 400 000 husstander. Hvordan løses feriekabalen for landets katteeiere slik at både to- og firebeinte får en fin sommer? Forsikringsselskapet Agria og adferdsrådgiver Kjerstin K. Vinsjansen gir deg tips om hva du bør ta med i vurderingen.

Tenk gjennom hva som vil være det beste for akkurat din katt i ferien, for det er store individuelle forskjeller.

Ha katten hjemme

Generelt sett liker katter best å være på områder den kjenner godt. For mange katter kan det beste alternativet være å bli hjemme, men da må du ha en god kattepasser.

– Katten bør få beholde sine vanlige rutiner når det kommer til å være inne/ute, samt få oppmerksomhet og lek. Det aller beste er om kattepasseren kan bo i boligen din mens du er borte, sier Kjerstin K. Vinsjansen, adferdsrådgiver i Agria-appen.

Kattepasseren skal etter lovverket være over 16 år og ha grunnleggende kjennskap til kattens naturlige behov og adferd. Kattepasseren skal se til katten minst en gang daglig, gi katten mat og vann, rense kattedoen og sjekke at katten er frisk og har det bra.

Kattepensjonat

Om du ikke har noen som kan se til katten hjemme, kan et godt alternativ være at katten får være på et kattepensjonat. Husk å bestille plass tidlig, da populære pensjonater ofte blir fullbookede lang tid før sommerferien.

– Forhør deg med andre katteeiere eller katteorganisasjoner for å finne et bra pensjonat, tipser Vinsjansen.

Viktig å undersøke med pensjonatet:

• Har personalet tilstrekkelig kunnskap om katter?
  • Hvordan vil katten ha det under oppholdet? Hvor stort bur eller område vil den få? Hva vil den ha tilgang på av aktivitetsleker og annet som den trenger?
  • Hvilke vaksiner kreves og når må de tas? Noe annet som kreves at du ordner på forhånd?
  • Be om å få se avtalen på forhånd. Hva skjer for eksempel om katten blir syk under oppholdet?

Ta katten med på biltur

Om du vil ha med katten på biltur, er det lurt å tenke på at mange katter blir bilsyke. Hvis katten din fort blir uvel så er det lurt å ikke gi mat rett før turen. Veterinæren kan hjelpe med reisesykemedisin ved behov.

Generelle regler for sikring av last gjelder når du skal ha med deg katten din på biltur. I lov om dyrevelferd står det at transport av dyr skal foregå på en måte som er til minst mulig belastning for dyret. Det beste er å ha katten i et egnet transportbur som er godt festet. Det kan beskytte dere begge om dere skulle komme ut for en ulykke.

Hvis du skal kjøre langt, så gi katten pauser underveis så den får bevege seg litt. Enten i bilen med dører og vinduer lukket, eller i et bånd med godt tilpasset sele.

– Det er viktig å lære den å gå i bånd på forhånd, slik at den kjenner seg trygg på dette, råder Vinsjansen.

Ikke la katten være alene i bilen

Temperaturen utenfor skal ikke være spesielt høy før det er fare for at bilen blir for varm for katten. Selv med en glippe på vinduet og bilen i skyggen er katten utsatt for heteslag. Du bør derfor aldri går fra en katt eller noe annet dyr i bilen, dersom du ikke har bil med klimaanlegg som sørger for rett temperatur når bilen er parkert.

Ta med katten til utlandet

Hvis du planlegger å ta med katten til utlandet, bør du sjekke i god tid hvilke regler som gjelder. Undersøk hvilke vaksiner katten trenger og om den trenger beskyttelse mot for eksempel flått eller lopper.

Katten skal blant annet ha eget pass utstedt av veterinær og være ID-merket. Dette gjelder også for reiser til Sverige. Sett deg inn i reglene både for landene du skal til og for å ta katten inn i Norge igjen. En oversikt finnes på Mattilsynets reiseveileder.

Katten på nye steder

Det er lurt å etterligne hjemmemiljøet katten er vant til når dere kommer frem til det nye stedet. Feromoner, som du får kjøpt på dyreklinikker og i dyrebutikker, kan hjelpe noen katter til å finne seg bedre til rette og føle seg trygge.

– Ta med tepper som lukter kjent og trygt. Sett mat og vann på lignende steder som hjemme, det samme med kattedoen. Et annet tips er å ta med litt sand fra kattedoen hjemme, så det lukter kjent, sier Vinsjansen.

Hver sommer er det mange katter som er med på ferie, som går seg bort. Husk å ID-merke katten og ha gjerne et halsbånd med telefonnummer på i tillegg. Tenk på at katter skal ha halsbånd med sikkerhetslås, som de kommer seg ut av om de setter seg fast.