Refleks til hund har kort levetid

Reflekser slites raskt ut, spesielt hundens reflekser. Ofte varer de kun i ett år og må deretter byttes ut. Med en enkel test kan du finne ut om refleksen fremdeles gjør nytten sin.

Hund p gressplen med refleks

De fleste ulykker skjer i tettbygde strøk med gatebelysning, og faren er ekstra stor på morgen- og kveldsturen.

– En god refleks er synlig på 125 meters avstand når den blir truffet av bilens nærlys. Uten refleks er man først synlig på 20 meters avstand, sier administrerende direktør i Agria Dyreforsikring Marianne Broholm Einarsen.

Riper og fuktighet ødelegger refleksen

Reflekser som blir utsatt for fuktig vær og vind blir fort slitt.

– Hvis refleksen i tillegg får riper og bruksmerker mister den raskt refleksevnen. For å sjekke at refleksen gjør nytten sin kan du ta reflekstesten regelmessig, råder Broholm Einarsen.

Reflekstesten gjør du enkelt ved å sammenlikne en ny refleks mot den gamle i mørket. Lys på refleksene med en avstand på cirka fire meter. Da ser du effekten og kan vurdere hvorvidt den gamle bør byttes ut.

Husk også at reflektorene ikke vil fungere hvis refleksen er skitten og møkkete. Det er derfor viktig å tørke av refleksene før og etter tur hvis de har blitt tilsølt.

Reflekstips til hundeeiere

• Kombiner refleks med en lampe (lysende eller blinkende). Refleksen er synlig når den blir truffet av lys, mens lampen er synlig når det er mørkt.
  • Hunder med mye pels sees bedre med en refleksvest enn med et reflekshalsbånd, da denne ofte kan "gjemme seg" i pelsen.
  • Bruk gjerne bånd med refleks.
  • Ikke glem refleks til deg selv! Du sees best med en refleksvest kombinert med dinglende reflekser og en lampe. Alternativt kan du bruke refleksbånd festet rundt håndledd, ankler og dinglende reflekser.

Agria Dyreforsikring er Norges eneste forsikringsselskap for kun dyr, og tilbyr gode og fleksible forsikringer til hunder, katter, hester, smådyr og fugl. Agria Dyreforsikring er en filial av Agria International som er et datterselskap av Agria Djurförsäkring. I tillegg til Norge har Agria virksomhet i Sverige, Danmark, Finland, England og Frankrike.