Rekordmange hunder med på årets veldedige luftetur

I helgen ble Hundepromenaden arrangert til inntekt for Solplassen og deres arbeid for hjem- og eierløse hunder. Engasjementet har vært enormt og hele 3 410 hunder deltok over vårt langstrakte land.

For fjerde året på rad gikk Hundepromenaden av stabelen her til lands. Konseptet er enkelt; for hver påmeldte eier og hund som gikk en tur helgen 18.–19. september donerer vi 10 kroner til Solplassen.

Stort engasjement landet over

Årets tur ble både digital og fysisk. Hundeeiere var velkomne til å rusle en tur der de måtte befinne seg, men enkelte hundeklubber, blant annet Norsk Spaniel Klubb avd. Vestfold, Norsk Berner Sennehundklubb avd. Hedmark og Norsk Schäferhund Klubb avd. Fredrikstad, arrangerte en fysisk tur med godt oppmøte.

Deltakerne ble oppfordret til å dele noen glimt fra turen deres i sosiale medier. Dermed florerte det av hunder i alle størrelser og fasonger på sin tur denne helgen – på fjelltopper, til skogs, langs vann og i nabolag – i nydelige høstfarger.

– Vi er overveldet over alle som har deltatt på Hundepromenaden og engasjementet landet over! Det er rørende å tenke på vi sammen med over 3 000 hunder gikk til inntekt for andre hunder som trenger hjelp. Vi donerer samlet 49 950 kroner etter årets arrangement som vi gleder oss til å overrekke uavkortet til Solplassen, sier Marianne Broholm Einarsen, administrerende direktør i Agria Dyreforsikring.

Solplassens viktige arbeid

I landlige omgivelser på Vinterbro holder Solplassen til, hvor flere ildsjelder jobber med å omplassere hunder som trenger et nytt og godt hjem. I tillegg bor det noen hunder der fast på deres hundegamlehjem.

– Solplassen gjør en fantastisk innsats med å gi hunder en ny start, og ivarta de faste beboerne. Det er gledelig å kunne bidra til den viktige jobben de gjør hver dag for økt dyrevelferd, understreker Broholm Einarsen.

Hundepromenaden på tvers av seks land

Agria Hundepromenade ble arrangert samtidig i Sverige, Danmark, Finland, England, Frankrike og Norge. I alt deltok 20 945 hunder på tvers av landegrensene, og totalt doneres over 380 000 kroner til ulike frivillige hundeorganisasjoner i Europa.