Så mye penger bruker norske hunde- og katteeiere på dyrene sine

Hva koster det deg i måneden å ha hund eller katt? Det spurte forsikringsselskapet Agria nesten 900 dyreeiere om i en undersøkelse.

Å ha hund eller katt betyr økte månedlige kostnader, men å være dyreeier gir som regel også enormt mye glede.

Dyrest med hund

Resultatene fra undersøkelsen* viser at 40 prosent av hundeeierne har en gjennomsnittlig månedlig kostnad på mellom 1000 og 1999 kroner. 13 prosent svarte at de bruker mellom 2000 og 2999 kroner i måneden, mens 40 prosent betaler mindre enn 1000 kroner per måned.

Blant katteeiere er det mest vanlig å betale under 1000 kroner per måned. 59 prosent av katteeierne oppgir dette, mens 29 prosent har en månedlig kostnad på mellom 1000 og 1999 kroner. 7 prosent svarte at de bruker mellom 2000 og 2999 kroner.

Den gjennomsnittlige kostnadsforskjellen mellom å eie hund og katt avhenger av flere faktorer. Katter spiser selvsagt mindre mat enn de fleste hunder, sett bort ifra de minste hundene.

– Statistisk sett trenger katteeiere ikke å oppsøke veterinæren like ofte som de med hund. Derfor er det generelt sett lavere forsikringspremie for katt, sier Camilla Stenseng, administrerende direktør i Agria.

Faktorer som øker kostnadene

Det er få hunde- og katteeiere som betaler mer enn 3000 kroner per måned. Det er flere ulike årsaker som kan gi høyere månedlige utgifter, for eksempel hvis dyret trenger medisiner eller spesialfôr. De som er aktive med dyret sitt, for eksempel i konkurranser eller på utstillinger, har gjerne økte kostnader.

Flest utgifter i starten

Dyreeierens utgifter kan variere i løpet av dyrets liv. Ofte er det flest utgifter i starten. Fra innkjøp av utstyr som seng, transportbur, bånd, leker og matskåler, til kastrering/sterilisering av katten eller kurs med valpen. Dersom dyret har behov for veterinærbehandling, stiger kostnaden også i denne perioden.

*Undersøkelsen ble utført av Xtreme på oppdrag fra Agria i november 2023. 895 norske hunde- og katteeiere bidro med svar.