Safrandeiger og juleskinke gjør hunden syk

Hundeeiere må passe ekstra godt på sin firbente venn i julen. Det finnes mange fristelser i forbindelse med den kommende høytiden. Hunden kan få i seg hele juleskinker og annet godt som står framme, og en del matvarer er giftige for hunden, som eksempelvis sjokolade. Pakkebånd som ligger igjen på gulvet kan innebære en stor risk om hunden får det i seg. Frostvæske er veldig giftig, men det smaker søtt og hunden slikker det gjerne i seg.

For hunden er julen en herlig tid. Det fins tid for lek, kos og lange turer. Samtidig gjelder det å tenke litt ekstra på hva som kan lure et lekende og matglad firbent familiemedlem. Når du besøker slekt og venner får du også huske på at de kanskje ikke er like vant med å sette bort mat og annet som kan friste hunden.

– La ikke julematen stå framme ubeskyttet, råder Lena Bjurström, veterinær hos Agria Djurförsäkring. La skinken avkjøles på et sikkert sted, ellers kan fristelsen bli for stor, og hunden spiser gladelig hele skinken. Hunder har ikke godt av fet og salt mat, og store mengder kan gjøre den skikkelig dårlig.

Ha også sjokolade utenfor hundens rekkevidde. Sjokolade inneholder teobromin som er veldig giftig for hunder. Mørk sjokolade har et høyt innhold av teobromin og selv små mengder kan være livstruende. Andre godsaker som er vanlige årsaker til veterinærbesøk er deiger, safranbrød, rå løk, rosiner og stearin. Pakkebånd fra julegaver kan invitere hunden til lek, men om hunden får det i seg kan tarmene snøres sammen og skjæres i stykker.

– Ta vekk pakkebåndene med en gang og la ikke hunden leke med barnas julegaver, forteller Lena.  Man slutter aldri å bli overrasket over de underlige tingene som tas ut av en hundemage: valnøtter, legobiter og andre små leker, strømper og undertøy.

I løpet av en kald vinter fyller mange på glykol i bilene. Hunder slikker gjerne i seg den søte væsken og selv små mengder er veldig farlig. Oppsøk umiddelbart en veterinær ved mistanke om glykolforgiftning. Symptomer er at hunden drikker mer, kaster opp og blir vinglete.

For mer informasjon ta kontakt med Christian Geelmuyden, landssjef Agria Dyreforsikring, mobil 909 87 574 eller Lena Bjurström, veterinær i Agria Dyreforsikring 46 73-964 20 89.

I Agria Dyreforsikring, Norges eneste spesialselskap for dyreforsikringer, er alle medarbeiderne dyreeiere. Sammen med dyreeierorganisasjoner og veterinærer er Agria med på å utvikle dyreholdet, dyresporten og dyrehelsa. Selskapet ble grunnlagt i Sverige i 1890 og finnes i dag representert med sine forsikringer i Sverige, Norge, Danmark og England.