Seks spørsmål og svar om kattemynte

Kattemynte er en urt med en lukt som mange katter liker. Noen katter blir nærmest euforiske av lukten, mens andre blir avslappet og rolige. Hvor lenge varer effekten, og er det farlig for katten? Forsikringsselskapet Agria svarer på seks vanlige spørsmål om kattemynte.

1. Hva er kattemynte?

Kattemynte, eller catnip som det også kalles, er en urt som tilhører leppeblomstfamilien. Planten er mest kjent for at mange katter syns duften av urtens eteriske olje er helt uimotståelig.

2. Hvordan reagerer katten?

Når katten lukter fersk eller tørket kattemynte kan det gjøre at den for eksempel ruller eller gnir seg, sniffer, tygger og leker energisk. Noen katter reagerer ved å bli kosete, avslappet og rolige. Det er tydelig at mange katter liker den lett berusende virkningen urten kan ha på dem.

3. Hvor lenge varer effekten?

Effektene av kattemynte er forbigående og varer vanligvis mellom fem og femten minutter. Etter dette kan det ta noen timer før katten blir interessert i kattemynte igjen.

4. Liker alle katter kattemynte?

Kattemynte kan gi en god opplevelse for mange katter, men her er det store individuelle forskjeller. For noen katter kan duften være overveldende, stressende eller gjøre dem aggressive. Rundt halvparten av alle katter ser ikke ut til å bli påvirket i det hele tatt. Kattunger og eldre katter pleier ikke å bry seg om duften.

5. Hva kan kattemynte brukes til?

Mange produkter til katt i dyrebutikk har blitt tilsatt kattemynte, men duften fra den eteriske oljen fordufter raskt. Du får kjøpt tørket kattemynte eller spray i dyrebutikker som du kan gni eller spraye på for eksempel klorebrett eller leker. På denne måten kan man få katten mer interessert i klorebrettet, og kanskje klorer den mer på dette heller enn på sofaen eller gardinene. Kattemynte kan også brukes når man skal introdusere en ny kurv eller liggeplass. I stedet for å kjøpe kattemynte er det noen som dyrker urten selv for å ha tilgang til fersk kattemynte.

6. Kan kattemynte være skadelig for katten?

Kattemynte i moderate mengder er ikke skadelig for katten. Dersom katten spiser store mengder, kan den få mageproblemer.