Søk om støtte til Agria Naturbane!

Agria Dyreforsikring og Norges Rytterforbund ønsker, som et ledd i #stopphalthet-kampanjen, å inspirere og legge til rette for at flere rideanlegg bruker naturen rundt seg. Med dette ønsker de å dele ut totalt 120 000 kroner fordelt på tre heldige rideklubber, øremerket utvikling av en Agria Naturbane.

Et godt forebyggende verktøy

– Det er mange grunner til at halthet oppstår, men en stor del av tilfellene lar seg forebygge gjennom riktig ridning og hestehold. En viktig faktor for å redusere antall halthetstilfeller er å trene hesten på variert underlag og med ulike øvelser. Det er her Agria Naturbane kommer inn i bildet som et viktig verktøy, sier administrerende direktør i Agria Dyreforsikring, Marianne Broholm Einarsen.

En naturbane trenger ikke å være komplisert, og såfremt du har fått en godkjenning fra skogs- eller tomteeier kan du starte med å fjerne steiner og grove røtter på et område. Legg naturbanen til et sted med tilstrekkelig flatt underlag og pass på å drenere grunnen godt. Deretter kan du fylle på med for eksempel bark og sagflis, og tilrettelegge med naturelementer. Det er kun fantasien som setter grenser for hvordan du kan bruke naturen til å lage en morsom treningsarena.

– Vi er glade for samarbeidet med Agria i #stopphalthet-kampanjen, og håper med Agria Naturbane å bidra til at flere rideklubber tar i bruk mulighetene rundt seg. Dette handler om helse, holdbarhet og hestevelferd, som er verdier vi brenner for, tilføyer Beate Heieren Hundhammer, generalsekretær i Norsk Rytterforbund.

Her finner du en oppskrift på å lage en naturbane.

40 000 kroner til hver klubb

Frem til 20. august kan rideklubber tilknyttet NRYF søke om tilskudd til å lage eller videreutvikle en naturbane. Under Kingsland Oslo Horse Show i oktober vil de tre klubbene som får tildelt støtte offentliggjøres.

– En naturbane er med på å skape sunnere og gladere hester på en naturlig og bærekraftig måte, og vi håper på mange søkere!, avslutter Broholm Einarsen.

_______________________________________________

For mer informasjon, ta kontakt med presseansvarlig Nora F. Nygaard for Agria Dyreforsikring i Norge: nora.nygaard@agria.no | 902 32 120

Agria Dyreforsikring er Norges eneste forsikringsselskap for kun dyr, og tilbyr gode og fleksible forsikringer til hunder, katter, hester, smådyr og fugl. Agria Dyreforsikring er en filial av Försäkringsaktiebolaget Agria (publ) (Agria Djurförsäkring). I tillegg til Norge har Agria virksomhet i Sverige, Danmark, Finland, England og Frankrike.