Stadig flere forsikrer katten sin

I Norge bor det flere katter enn hunder, og katteeiere elsker de smarte og selvstendige firebeinte familiemedlemmene sine. Likevel er det betydelig overvekt av hunder som er forsikret. Nå ser Agria at fler og fler velger å forsikre katten sin.

Før var det mest vanlig at rasehunder og rasekatter ble forsikret. Nå er interessen høy også blant de som har blandingshund, blandingskatt eller huskatt.

I Norge er det ca. 560 000 hunder og 750 000 katter. Rundt 70 prosent av hundene er forsikret og rundt 10 prosent av kattene. Til sammenligning er rundt 90 prosent av hundene i Sverige forsikret og rundt 50 prosent av kattene.

Kattens status

De siste tre årene har det vært en årlig økning på rundt 16 prosent av katter som forsikres i Agria. Til sammenligning har økningen vært 7 prosent på hund.

Vi håper og tror dette er et tegn på at kattens status i samfunnet og som fullverdig familiemedlem er på vei opp, sier Camilla Stenseng, administrerende direktør i Agria.

Kan fort bli dyrt

Det finnes ingen statlig støtte for helsehjelp for dyr i Norge. Der du hos fastlegen din bare betaler en liten del av kostnadene selv, må du som dyreeier sørge for at hele regningen blir betalt. Enten fra egen lomme, eller ved hjelp av forsikring. En annen ulikhet, er at all veterinærbehandling er momsbelagt.

Det kan fort bli dyrt hos veterinæren, spesielt om dyret ditt må legges inn over flere dager, utredes med avansert utstyr som CT eller MR, eller må igjennom store operasjoner. Prisen er i all hovedsak lik, uansett om det er en liten hund eller en katt.

– Katter sprer enormt mye glede, kos og selskap. Før du går til anskaffelse av et firebeint familiemedlem er det viktig å sette seg godt inn i hva det vil koste i måneden og året i beste fall, men også i verste fall, om du skulle være så uheldig at katten din blir syk eller skadet, råder Stenseng

Forsikring eller sparekonto

Om man velger å ha en sparekonto til dyret sitt eller å tegne en forsikring, er en personlig økonomisk vurdering hver dyreeier må ta selv. Det som kan være lurt å tenke på, er at mange forsikringsselskap har en forsikringssum som fornyes hvert år. På den måten vil du ha dekning igjen neste forsikringsår dersom summen blir brukt opp. Sparekontoen derimot, fyller seg som regel ikke like enkelt opp igjen.

Vanligste sykdommer og skader

Dyreforsikring er ikke som hus- eller bilforsikring som man heldigvis sjelden har bruk for. Så mye som én av fire katteeiere som har forsikring i Agria, bruker forsikringen sin én eller flere ganger i løpet av ett år.

–  Det er en uendelig lang rekke med sykdommer og skader som dyreeierne benytter forsikringen til. Når det gjelder katt, er de vanligste diagnosene sårskader, tannsykdommen tannresorpsjon (også kalt TR) og oppkast og diaré, forteller Stenseng.