Tre rideklubber får støtte til Agria Naturbane

Hele 42 rideklubber søkte om midler til å etablere eller oppgradere en naturbane. Se hvilke klubber som stakk av med den gjeve støtten.

Agria Naturbane er et viktig ledd i #stopphalthet-kampanjen hvor Agria Dyreforsikring sammen med Norges Rytterforbund ønsker å inspirere og legge til rette for at flere rideanlegg bruker naturen rundt seg.

I den forbindelse kunne rideklubber tilsluttet forbundet søke om støtte til å etablere eller oppgradere en naturbane. Responsen har vært stor.

– Over 300 klubber er tilsluttet Norges Rytterforbund. Blant disse søkte hele 42 rideklubber, sier Marianne Broholm Einarsen, administrerende direktør i Agria Dyreforsikring.

Etter å ha gjennomgått alle søknader, er det nå klart hvilke rideklubber som får 40 000 kroner hver i støtte til naturbane.

– Vi gratulerer så mye til Bergen rideklubb, Sørkedalen rideklubb og Brønnøy Hestesportsklubb med støtten, og håper de får stor glede av sin Agria Naturbane, sier Einarsen.

Viktigheten av naturbane

Generalsekretær i Norges Rytterforbund, Beate Heieren Hundhammer, er glad for å se at så mange rideklubber ønsker en naturbane.

– At det kom inn over 40 søknader sier mye om både interesse og behovet for naturbaner. Nå håper vi også at flere klubber blir inspirert til å gjøre det samme, sier Hundhammer.

En naturbane er en morsom treningsarena utendørs for rytter og hest – selve formålet er å få en hest i harmoni og balanse. Å trene variert og på ulikt underlag er viktig for å skape sterke og holdbare hester.

– Tanken bak en naturbane er å bruke naturen i nærmiljøet av stallen, og tilrettelegge med ulike naturlige elementer som bark, sagflis og stokker. Dette bidrar til å skape sunnere og gladere hester på en naturlig og bærekraftig måte, sier Einarsen.

Generalsekretær i Norges Rytterforbund, Beate Heieren Hundhammer, og administrerende direktør i Agria Norge, Marianne Broholm Einarsen.

Et godt samarbeid

Samarbeidet mellom Norges Rytterforbundet og Agria har vært uvurderlig for å fremme god hestevelferd og hestehelse.

– Vi er veldig fornøyd med å ha fått til dette samarbeidet med Agria om støtte til bygging av naturbaner. Selv om vi vet at trening på variert underlag og forebygging av skader er god hestevelferd, setter ofte stramme klubbudsjetter en stopper for nye investeringer. Da er det utrolig bra at vi nå kan gi støtte til dette formålet, sier Hundhammer.

Selve kjernen i #stopphalthet-kampanjen er å forebygge halthet. Med Agria Naturbane kan hesteeiere og ryttere gi hestene et friskere liv.

– Det trenger ikke å være komplisert å lage en naturbane. På nettsidene våre finner man en oppskrift på hvordan man går frem. Denne veiledningen kan også bestilles kostnadsfritt hjem i posten og er en fin inspirasjon som vi anbefaler ryttere og trenere å ta en titt på, sier Einarsen.

Gjentar suksessen

Agria og NRYF ønsker å videreføre konseptet. I løpet av neste år vil de igjen åpne for å motta søknader fra rideklubber tilsluttet forbundet som ønsker å lage eller oppgradere en naturbane.

– Vi er glade for å kunne meddele at vi gjentar suksessen sammen med Norges Rytterforbund til neste år. Vi vil selvfølgelig spre det glade budskap når vi åpner opp for å motta søknader – så det er bare å følge med, sier Einarsen.

Her kan du lese mer om #stopphalthet-kampanjen!