Tre rideklubber mottok støtte til Agria Naturbane

I helgen mottok Molde Hestesportsklubb, Askim Rideklubb og Storhaug Rideklubb 40.000 kroner hver i støtte til å utvikle en Agria Naturbane.

Marianne Broholm Einarsen og mottakerne av midler til Agria Naturbane under KOHS 2021

Agria Naturbane er et viktig ledd i #stopphalthet-kampanjen hvor Agria Dyreforsikring sammen med Norges Rytterforbund ønsker å inspirere til variert trening av hesten og legge til rette for at flere rideanlegg bruker naturen rundt seg.

Stor interesse

Etter fjoråretes engasjement og høye søkertall ønsket Agria og NRYF å videreføre konseptet og åpnet igjen opp for at rideklubber tilsluttet forbundet kunne søke om støtte til å etablere eller oppgradere en naturbane.

–  Det er i overkant av 300 rideklubber tilknyttet Norges Rytterforbund og av disse fikk vi inn 47 søknader! Det høye søkertallet sier mye om både interessen og behovet for naturbaner, sier Marianne Broholm Einarsen, administrerende direktør i Agria Dyreforsikring.

Etter en gjennomgang av alle søknadene ble det klart hvilke tre rideklubber som skulle motta midler, og tildelingen av dette skjedde under Kingsland Oslo Horse Show 2021.

– Vi gratulererer Askim Rideklubb, Storhaug Rideklubb og Molde Hestesportsklubb med midlene og håper de får masse glede og nytte av sin naturbane, sier Einarsen.

Glade og holdbare hester

En naturbane er mer enn bare en ridebane. Det er en treningsfilosofi for holdbare og glade hester – og er derfor et supert supplement til den vanlige treningen.

– Tanken bak Agria Naturbane er å inspirere rideklubber til ta i bruk nærmiljøet rundt stallen, og tilrettelegge med naturlige elementer som bark og sagflis. Dette bidrar til å skape sunne hester på en bærekraftig måte, sier Einarsen.

#Stopphalthet

Hvert år rammes desverre mange hester av skader på bein og høver. Med holdningskampanjen #stopphalthet skal Agria sammen med Norges Rytteforbund, hesteveterinær Lars Olaf Moen, hovslager Aksel Vibe, dressurrytter Helena Liholt Gulli og sprangrytter Hege Tidemandsen øke kunnskapen om halthet. Gjennom inspirasjon og informasjon håper de med dette at flere ryttere blir med å fokusere på et holdbart hestehold!

Les mer om #Stopphalthet her!

Gjentar suksessen

Agria og NRYF ønsker å videreføre konseptet. I løpet av neste år vil de igjen åpne for å motta søknader fra rideklubber tilsluttet forbundet som ønsker å lage eller oppgradere en naturbane.