Unngå separasjonsangst hos hunden din

Mange hundeeiere har over en lengre periode jobbet hjemmefra, som betyr at tassen på fire poter har blitt godt vant med selskap. Men hva med hjemme alene-treningen? Hundekyndige Jeanette Sandbæk Håland gir gode råd.

Mange hunder har i løpet av koronatiden blitt vant med å ha menneskeflokken rundt seg store deler av døgnet. Uavhengig av om du har en valp, unghund eller voksen hund er det viktig å trene og vedlikeholde på hjemme alene-treningen. Vår blogger Jeanette Sandbæk Håland gir deg noen råd på veien.

Er det for sent?

Flere hundeeiere er bekymret for om det er for sent å tilvenne hunden å være alene etter en lang periode med hjemmekontor. Dette kan Sandbæk Håland avkrefte:

– Det er aldri for sent å starte hjemme alene-treningen. Jeg har selv "slurvet" med min hund, Tequila på 10 år. Hun har hele tiden vært vant til å være sammen med eldstemann, Max. Nå som Max er 15 år må jeg forberede meg på at hun også må være hjemme helt alene, derfor øver vi på det. Selv gamle hunder kan lære nye triks!

Når bør man starte treningen?

Det er vanskelig å si når vi kan returnere til våre fysiske arbeidsplasser eller skoler, men ifølge Sandbæk Håland er det generelt viktig å starte treningen tidlig.

– Det er lurt å begynne treningen i god tid, slik at man ikke stresser med det i siste liten og gir hunden en dårlig opplevelse. Den opplevelsen kan sitte fast i lang tid. Det beste er å gjøre det såpass gradvis at hunden lykkes uten en slik opplevelse. Husk også at noen hunder trenger mer tid enn andre.

Hvordan gå frem med hjemme alene-treningen?

Mange tenker kanskje at det er umulig å trene når man sitter på hjemmekontor, men det er det faktisk ikke. Det ligger mye god trening og tilvenning ved å legge inn et fysisk skille mellom deg og hunden, for eksempel ved å la den være inne på et rom med lukket dør.

– Jeg starter gjerne treningen slik, da jeg synes det gir en fin og gradvis overgang. Jeg starter med korte økter hvor jeg lukker døren og går ut, slik at hunden hører at jeg er i nærheten. Når den er rolig går jeg inn og belønner, gjerne i form av å kaste godbiter den kan søke etter i rommet. Deretter går jeg ut av rommet igjen. Jeg lar hunden være alene på rommet gradvis lengre og lengre for hver gang. Fordelen med å være innenfor de samme veggene når dere trener er at det er lett å høre når hunden gjør noe riktig, noe som kan være vanskelig med tykke vegger mellom dere, sier Sandbæk Håland.

Kan brukes fritt uten kreditering
Jeanette Sandbæk Håland holder til i Ringsaker og driver med agility på internasjonalt nivå. Hun kan over gjennomsnittet mye om godt og riktig hundehold, og her deler her sin erfaring med hjemme alene-trening.

Når hunden er komfortabel med å være alene, beveger Sandbæk Håland seg ut av huset.

– Dette er kun korte økter i begynnelsen, og deretter øker jeg tiden jeg er borte. Det er også fint å bruke ettermiddager og kvelder til dette hvis du sitter på hjemmekontor på dagtid, tipser hun.

Unngå et stort avskjedsnummer

Det er viktig å gjøre minst mulig ut av avskjeden, både i innlæringsfasen og videre fremover. Gjør det naturlig at du drar og unngå å gjøre et stort nummer ut av det. Dette kan skape negative forventninger.

– Det kan også være lurt å gi hunden noe den kan holde seg opptatt med, for eksempel en kong med noe fryst inni eller ved å kaste godbiter utover gulvet mens du "sniker" deg ut, råder Sandbæk Håland.

Tur midt på dagen?

For mange har det blitt en vane å gå lufteturer i lunsjpausen. Den dagen man må tilbake på kontoret blir dette vanskelig å få til, og her sier Sandbæk Håland at det er lurt å starte tilvenningen allerede nå.

– Hvis hunden er vant til tur i lunsjen ville jeg gradvis flyttet turen til senere på dagen. En lengre tur om morgenen hjelper godt med i denne tilvenningen.

Hva om hunden viser tendenser til seperasjonsangst?

Noen hunder blir urolige, lager mye lyd og blir generelt opprørt hvis man forlater dem.

– Hvis hunden blir stresset eller lei seg ville jeg prøvd å bryte ned treningen. Da har treningen sannsynligvis gått for fort. Gå noen skritt tilbake, og bygg gradvis opp igjen. Klarer du ikke å løse problemet kan det være lurt å spørre en hundetrener om hjelp. De kan observere dere og hjelpe til med å identifisere utfordringen, anbefaler Sandbæk Håland.

Ikke glem å rose hunden for riktig atferd

Ros er nøkkelen til suksess. Mange glemmer å applaudere hunden når den gjør noe riktig, og uten ros vet den heller ikke hva du ønsker at den skal gjøre.

– Mine beste råd er å ha lave kriterier, øke vanskelighetsgraden gradvis og gi masse ros og gode opplevelser underveis. Din egen holdning til treningen er også viktig. Starter du med tanken om at "dette kommer ikke til å gå", så nei – da gjør det sannsynligvis ikke det. Vær positiv, kreativ og finn gode løsninger, så er jeg sikker på at dette går bra!, avslutter Sandbæk Håland.

Noen triks i ermet

• En sliten og fornøyd hund slapper bedre av enn en hund full av energi. Det er derfor viktig å ha tilfredsstilt hunden fysisk og mentalt i forkant av hjemme alene-treningen.
  • Overgangen fra et fylt hjem til en stille tilværelse kan være stor for hunden. Det kan derfor være lurt å ha på radioen når hunden er alene hjemme.
  • Hunder ser og lærer av hverandre. Kjenner du noen med en rolig, trygg og voksen hund kan du spørre om å få låne den noen dager i begynnelsen som en "mentor". På den måten kan hunden din lære at det går an å slappe av og kose seg uten menneskeflokken.
  • Hvis du er usikker på hvordan hunden oppfører seg kan du sette opp et kamera og filme den. Det finnes flere tjenester og produkter for dette formålet, hvor du også eventuelt kan snakke med hunden.