A/S Norske Shell forlenger vedlikeholds- og modifikasjonskontrakt med Aker Solutions

15. desember 2010: A/S Norske Shell har besluttet å forlenge vedlikeholds- og modifikasjonskontrakten med Aker Solutions, og utøver en 2-års opsjon i den eksisterende avtalen for Draugen og Ormen Lange-feltene. Arbeid under den nye opsjonen vil vare til desember 2012. Kontraktsverdien er anslått til mellom NOK 1-1.5 milliarder.

Den opprinnelige vedlikeholds- og modifikasjonskontrakten ble signert i desember 2005 med en varighet på fem år.

- Ved å bruke muligheten til å forlenge kontrakten understreker dette den sterke integrasjonen mellom A/S Norske Shell og Aker Solutions, og vår vilje til å utnytte den kompetansen Aker Solutions har bygget opp ved kontorene i Kristiansund og Stavanger. Dette gir også muligheter for tettere samarbeid med lokale leverandører, sier Bernt Granås, prosjektdirektør i Norske Shell.

- Vi er svært fornøyd med at en viktig internasjonal aktør som Shell fornyer sin tillit til våre tjenester. Denne forlengelsen sikrer grunnlaget for fortsatt vekst i Midt-Norge og på vårt kontor for ingeniørtjenester i Kristiansund, sier direktør for vedlikehold, modifikasjoner og drift (MMO) i Aker Solutions, Stian Vemmestad.

Kontraktens omfang inkluderer studier, ingeniørtjenester, fabrikasjon, installasjon samt idriftsettelse, og vil sysselsette 600 personer. I tillegg til det pågående vedlikeholds- og modifikasjonsarbeidet er Aker Solutions involvert i prosjekter relatert til testfasiliteten for gasskompresjon på havbunnen for Ormen Lange og injeksjon av produsert vann på Draugen.

Kontraktsparter er Aker Solutions' datterselskap Aker Offshore Partner AS og A/S Norske Shell.

Mariken Holter, VP Communications, Aker Solutions. Mob: +47 917 87 358

Lasse Torkildsen, Senior Vice President IR, Aker Solutions, Tel: +47 67 51 30 39, Mob: +47 911 37 194

Innkjøp:

For mer informasjon om innkjøp og potensielle underleverandører til dette prosjektet, se: www.akersolutions.com/suppliers.

Karriere: www.akersolutions.com/careers

Aker Solutions ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Solutions»), en ledende global leverandør av ingeniørtjenester og fabrikasjon, teknologiprodukter og totalløsninger. Virksomheten i Aker Solutions omfatter en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon, raffinering, kjemiindustri, gruveindustri, metallforedling og kraft. Virksomhetene i konsernet benytter Aker Solutions som et felles varemerke.

Aker Solutions har en samlet årsomsetning på omlag 54 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 22 000 ansatte i rundt 30 land.
Aker Solutions inngår i Aker (www.akerasa.com), en gruppe selskaper som har fokus på energi, maritim industri og marine ressurser. Alle Aker-selskapene deler et felles verdigrunnlag og har lange tradisjoner for industriell utvikling. Som en industriell eier som kontrollerer 40,27 prosent av aksjene i Aker Solutions gjennom Aker Holding AS, tar Aker ASA en aktiv rolle i utviklingen av Aker Solutions. Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre web-sider www.akersolutions.com.