Aker Solutions ASA: Resultat første kvartal 2012

9. mai 2012 - Omsetningen til Aker Solutions i årets første kvartal var på 9,8 milliarder kroner, som er en økning på 15,7 prosent fra samme periode i fjor. Resultat før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) endte på 1 002 millioner kroner. Dette gav en driftsmargin på 10,2 prosent. Den positive trenden har fortsatt inn i andre kvartal, gjennom betydningsfulle strategiske hendelser og signering av flere viktige kontrakter.

Ordreinngangen i kvartalet var på 11 307 millioner kroner. Det gav en ordrebok ved utgangen av kvartalet på 42,9 milliarder kroner, opp fra 40,4 milliarder kroner i første kvartal 2011.

- Resultatene i fjorårets siste kvartal viste at vi var på rett spor. Med en 15,7 prosents omsetningsøkning fra første kvartal 2011, samt vedvarende vekst i driftsmarginene, så er det oppmuntrende å se at vi fortsetter i det samme sporet, sier Øyvind Eriksen, arbeidende styreformann i Aker Solutions.

- Begynnelsen på andre kvartal har også vært inspirerende. Vi har signert en rekke nye kontrakter og vi har bekreftet betydelige investeringer i ny produksjonskapasitet, legger Eriksen til.

Den største avtalen som er signert i andre kvartal er kontrakten på 11 milliarder med Statoil for å levere såkalte kategori-B brønnintervensjonstjenester på norsk sokkel.

Investeringer i ny kapasitet omfatter etablering av en ny fabrikk i Malaysia for produksjon av undersjøiske kontrollkabler, samt økt produksjonskapasitet ved anleggene i Norge og Malaysia som lager produksjonsteknologi for olje- og gassutvinning på havbunnen. Totalverdi for investeringene er omtrent 850 millioner kroner.

- Alle disse elementene vil være viktige bidrag for å nå målet vårt om en gjennomsnittlig omsetningsvekst mellom 9 og 15 prosent årlig fra 2011 til 2015, sier Øyvind Eriksen.

Lasse Torkildsen, SVP Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 30 39, Mob: +47 911 37 194.
Astrid Thommesen Sæbø, Vice President Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 22 94 63 37, Mob: +47 48 17 00 35.

Geir Arne Drangeid, Chief Communications Officer, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 30 36, Mob: +47 913 10 458.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.