Aker Solutions ASA: resultat tredje kvartal 2012

2. november 2012 - Driftsinntektene til Aker Solutions i årets tredje kvartal var på 11,2 milliarder kroner. Omsetningen i årets ni første måneder ligger 32 prosent høyere enn tilsvarende periode i fjor. Kvartalsresultatet før renter, skatt, avskrivninger og amortiseringer (EBITDA) endte på 1 122 millioner kroner, med en driftsmargin på 10,1 prosent.

- Kvartalet kan oppsummeres i tre hovedpunkter: stabil operasjonell drift, sterk ordreinngang og kontrakter som representerer gjennombrudd i flere markedssegmenter, sier Øyvind Eriksen, arbeidende styreleder i Aker Solutions.

Ordreinngangen i kvartalet var på 16,9 milliarder kroner. Ved utgangen av kvartalet var ordrereserven på 59,7 milliarder kroner, som er en økning på 44 prosent siden begynnelsen av 2011.

- For dagens Aker Solutions, som nå er et rendyrket oljeserviceselskap, er ordrereserven på sitt høyeste nivå noensinne. I tillegg strekker den seg over flere år, noe som gir oss økt visibilitet med hensyn til fremtidige operasjoner. Vi er fremdeles i rute for å nå målet om å doble omsetningen vår fra 2010 til 2015, sier Eriksen.

Aker Solutions ble tildelt en rekke viktige kontrakter i kvartalet. Selskapet signerte en avtale på 250 millioner dollar med Total E&P Angola for å levere dypvanns-brønnintervensjonstjenester fra fartøyet Skandi Aker. Man vant også en kontrakt for å levere komplette borepakker til seks dypvanns boreskip som Jurong-skipsverftet bygger for det brasilianske markedet.

I tillegg ble Aker Solutions valgt som leverandør av konstruksjons- og vedlikeholdstjenester til Brunei Shell Petroleum Co, verdt 2,3 milliarder kroner.

- Vel så viktig som størrelsen på disse tre avtalene er at de representerer svært viktige gjennombrudd i sine respektive markedssegmenter. Kontraktene er resultat av langsiktige strategier og investeringer for å komme oss i vinnerposisjon, sier Øyvind Eriksen.

For ytterligere informasjon kontakt:

Lasse Torkildsen, SVP Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 30 39, Mob: +47 911 37 194.

Ivar Simensen, konstituert kommunikasjonsdirektør, Aker Solutions. Tel: +47 67 59 41 90, Mob: +47 46 40 23 17, E-mail: ivar.simensen@akersolutions.com

Leverandører:
For informasjon om innkjøp og potensielle underleverandører til dette prosjektet, vennligst gå til www.akersolutions.com/suppliers

Karrieremuligheter:
Besøk http://www.akersolutions.com/careers

Aker Solutions leverer produkter, systemer og tjenester til oljeindustrien globalt. Selskapets kompetanse og teknologier strekker seg fra reservoaret til produksjonsfasilitet gjennom et oljefelts levetid.

Aker Solutions kombinerer og tilbyr oljeindustrien både ingeniørtjenester og teknologier for boring, feltutbygginger og produksjon. Selskapet sysselsetter rundt 25 000 ansatte i mer enn 30 land. Medarbeiderne bruker sin kunnskap og skaper og anvender teknologier som leverer løsningene som skapets kunder har behov for.

Aker Solutions ASA er morselskapet i gruppen som består av en rekke separate juridiske enheter. Aker Solutions er benyttet som felles varemerke og navn for de fleste av disse enhetene. Aker Solutions hadde i 2011 en samlet årsomsetning på omtrent 36,5 milliarder kroner. Selskapet er notert på Oslo Børs.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer. Vennligst se www.akersolutions.com.

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.