Aker Solutions bygger ny fabrikk i Malaysia

13. april 2012 - Aker Solutions skal bygge en ny fabrikk for kontrollkabler, såkalte umbilicals, i Pekan i Malaysia. Dette gjøres for å kapitalisere på forventet vekst i markedet og for å kunne bistå kunder i Asia mer effektivt. Investeringen på omtrent 350 millioner kroner vil øke Aker Solutions' produksjonskapasitet og forsterke selskapets posisjon som markedsledende leverandør av stålrørs-kontrollkabler.

Aker Solutions bygger ny fabrikk i Malaysia

Den nye fabrikken, som vil ligge nær Kuantan på østkysten av Malaysia, vil komplettere selskapets to eksisterende produksjonsanlegg for kontrollkabler. Disse ligger i henholdsvis Moss og i Mobile, Alabama.

- Jeg er svært begeistret over mulighetene som blir skapt gjennom vår nye fabrikk i Malaysia og den økte kapasiteten det gir oss. Den forsterker Aker Solutions' tilstedeværelse i Asia og vår evne til å bistå kunder i regionen, sier Tove Røskaft, som leder forretningsområdet umbilicals i Aker Solutions.

- Markedet for umbilicals er svært robust og vi forventer at den sterke veksten vil fortsette. Vi har en ledende posisjon både innenfor teknologi og produkter og ser frem til å kunne tilby fabrikasjon av kontrollkabler i tre svært sentrale regioner for olje og gass.

Aker Solutions har de siste årene investert tungt i Malaysia. Selskapet åpnet i 2007 et av verdens mest moderne produksjonsanlegg for havbunns produksjonsteknologi og stigerørssystemer i Port Klang, utenfor Kuala Lumpur. Aker Solutions har også hele 600 ingeniører i Kuala Lumpur tilhørende forretningsområdet engineering.

En umbilical binder sammen kontrollsystemet på havoverflaten med brønnventiler på havbunnen. I løpet av de siste 15 årene har Aker Solutions levert mer enn 400 umbilicals til noen av verdens mest krevende olje- og gassfelt - fra værharde områder til felt på store havdyp og med høyt trykk.

Aker Solutions har allerede åpnet sitt regionale kontor for umbilicals i sentrum av Kuala Lumpur. Dette blir ledet av industriveteranen Crawford Tennant, som inntil nylig var ansvarlig for selskapets anlegg i Port Klang. Den nye fabrikken i Pekan skal etter planen være klar i fjerde kvartal 2013.

Severin Roald, kommunikasjonssjef, Aker Solutions. Tel: +47 22 94 55 23, Mob: +47 92 03 00 33, E-mail: severin.roald@akersolutions.com

Astrid Thommesen Sæbø, VP Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 22 94 63 37, Mob: +47 48 17 00 35, E-mail: astrid.thommesen.saebo@akersolutions.com