Aker Solutions samler og styrker CO2-ekspertise

20. mars 2012 - Aker Solutions viderefører og styrker selskapets langsiktige satsing på håndtering av CO2 fra industrikilder ved å overta hele eierskapet i Aker Clean Carbon.

De 28 ansatte som representerer topp ekspertise på karbonfangst vil inngå i Aker Solutions' avdeling for teknologi og tidligfasestudier i Oslo.

"Vi ønsker å bygge videre på Aker Clean Carbons styrke og kompetanse innen CO2-teknologi. Sammen med andre sterke fagmiljøer i Aker Solutions, vil vi videreutvikle vår strategi for CO2- og gassteknologi," sier Valborg Lundegaard, konserndirektør for Aker Solutions' forretningsområde Engineering.

Aker Clean Carbon ble etablert i 2007 for å kommersialisere karbonfangstteknologi utviklet av en ekspertgruppe bestående av ingeniører fra Aker Solutions, som har anvendt og videreutviklet kompetanse på CO2-behandling siden begynnelsen av 1990-tallet.

"Sammen med Aker tok vi en tidlig posisjon i markedet for karbonfangst fra gass og kullkraftverk, og Aker Clean Carbon er i dag et av de ledende karbonfangstmiljøene i verden. Samtidig er det klart at det kommersielle markedet for fullskala renseanlegg er lenger unna å realiseres i dag, enn hva man trodde for noen år siden," sier Åsmund Bøe, teknologidirektør i Aker Solutions.

Eierskap
Aker Solutions AS øker eierskapet i Aker Clean Carbon til 100 prosent, ved å overta Aker Capital AS' eierandel på 50 prosent. Aker Capital er et heleid datterselskap av Aker ASA.

Kontantoppgjøret for overtakelsen består av kroner null på overtakelsestidspunktet og en avtale mellom partene der kjøper betaler en sum til selger, basert på overskudd fra nye teknologibaserte avtaler de neste 10 årene. Det er satt en øvre grense for selgers krav på godtgjørelse under denne avtalen lik Aker ASAs samlede investering i Aker Clean Carbon på 147 millioner kroner med tillegg av 12 prosent per år.

Aker ASA viderefører sin finansielle forpliktelse i teknologisenter Mongstad-prosjektet (TCM) i form av en garanti på prosjektresultat ved ferdigstillelse. For øvrig har Aker Clean Carbon kun mindre kontraktuelle forpliktelser.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Geir Arne Drangeid, konserndirektør - kommunikasjon, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 30 36, Mob: +47 91 31 04 58, E-mail: geir.arne.drangeid@akersolutions.com

Lasse Torkildsen, IR direktør, Aker Solutions. Tel: +47 67 51 30 39, Mob: +47 91 13 71 94, E-mail: lasse.torkildsen@akersolutions.com

Aker Solutions er en av verdens ledende leverandører av produkter, systemer og tjenester til oljeindustrien. Selskapets kompetanse og teknologier strekker seg fra reservoaret til produksjonsfasilitet gjennom et oljefelts levetid.

Aker Solutions kombinerer og tilbyr oljeindustrien både ingeniørtjenester og teknologier for boring, feltutbygginger og produksjon. Selskapets 18 500 ansatte i mer enn 30 land forstår utfordringene knyttet til disse aktivitetene. De bruker sin kunnskap og skaper og anvender teknologier for å forsyne produkter, systemer og tjenester som leverer løsningene som selskapets kunder har behov for.

Aker Solutions ASA er morselskapet i gruppen som består av en rekke separate juridiske enheter. Aker Solutions er benyttet som felles varemerke og navn for de fleste av disse enhetene. Aker Solutions hadde i 2011 en samlet årsomsetning på omtrent 36,5 milliarder kroner.