Aker Solutions skal levere kontrollkabel til Australia

25. april 2012 - Aker Solutions har signert en kontrakt med Woodside Energy Limited for produksjon og leveranse av en kontrollkabel til prosjektet Greater Western Flank (GWF) på nordvestkysten av Australia. Kontraktsverdien er ikke offentliggjort.

Aker Solutions skal levere kontrollkabel til Australia

Leveransen inkluderer prosjektledelse, design, engineering, produksjon og testing av to kontrollkabler på totalt 17 kilometer. Aker Solutions skal også levere tilleggsutstyr for transport til Australia og tilpasning til eksisterende infrastruktur.

- Denne kontrakten viser at vi kan levere førsteklasses produkter til de australske og asiatiske markedene, og styrker vår posisjon som den ledende leverandøren av kontrollkabler i stål, sier Tove Røskaft, som leder forretningsområdet umbilicals i Aker Solutions.

Kontrollkabelen vil bli produsert hos Aker Solutions' fabrikk i Moss, mens prosjektledelse, design og engineering leveres fra selskapets hovedkontor på Fornebu.

Mot slutten av 2013 vil Aker Solutions åpne en ny fabrikk for kontrollkabler i Pekan i Malaysia. Hensikten er å kapitalisere på forventet vekst i markedet og bistå kunder i Asia mer effektivt.

Nylig åpnet Aker Solutions et nytt regionalt hovedkontor for kontrollkabler i Kuala Lumpur i Malaysia, der selskapet allerede har en sterk tilstedeværelse. Det nye kontoret vil bistå kunder i Asia og Australia og blir ledet av Crawford Tennant, som inntil nylig var ansvarlig for selskapets anlegg i Port Klang. Dette er et av verdens mest moderne produksjonsanlegg for havbunns produksjonsteknologi og stigerørssystemer.

Greater Western Flank (GWF) består av 16 felt sørvest for plattformen Goodwyn A (GWA) på nordvestkysten av Australia. Prosjektet GWF fase 1 utvikler feltene Goodwyn GH og Tidepole, via en forbindelse til plattformen Goodwyn A. Dette er det neste store prosjektet for partnerne i North West Shelf.

En umbilical binder sammen kontrollsystemet på havoverflaten med brønnventiler på havbunnen.

Aker Solutions' kontraktspartner er Aker Subsea AS. Kontrakten ble signert og bokført i første kvartal 2012.

Severin Roald, kommunikasjonssjef, Aker Solutions. Tel: +47 22 94 55 23, Mob: +47 92 03 00 33, E-post: severin.roald@akersolutions.com

IR-Astrid Thommesen Sæbø, VP Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 22 94 63 37, +47 48 17 00 35, E-post: astrid.thommesen.saebo@akersolutions.com