Aker Solutions søker internasjonale talenter i Norge

4. oktober 2011 - I dag åpner søknadsperioden for Aker Solutions prestisjefylte internasjonale talentprogram. For første gang siden 2007 skal oljeserviceselskapet rekruttere til programmet fra Norge. Øvrige ledertalenter skal i år letes frem i Brasil, Malaysia, USA og - for første gang - Storbritannia.

Programmet innebærer en intensiv toårs læringsperiode, som består av tre åttemåneders oppdrag i ulike roller, forretningsenheter og lokasjoner innenfor Aker Solutions internasjonale nettverk av kontorer og teknologi- og produksjonssentre.

Årets kandidatkull er det femte inntaket siden 2006. Forrige inntak, i 2010, tiltrakk seg nesten 1 000 søkere, hvorav ni kandidater fikk plass på programmet. Fem var rekruttert fra Brasil, to fra Malaysia og to fra USA.

- Hensikten med programmet er å forberede talenter på fremtidige lederstillinger i Aker Solutions, sier Sissel Lindland, HR-direktør i Aker Solutions.

- Programmet tilbyr et enestående første steg på karrierestigen. Vi benytter programmet som verktøy for å utvide kandidatenes kulturelle og faglige horisont, som er viktige kvalifikasjoner i et stort internasjonalt selskap som vårt, sier Lindland.

Alle kandidater som tidligere har fullført programmet er blitt tilbudt - og har akseptert - jobb i Aker Solutions. Flere har gått inn i lederstillinger i landet de er blitt rekruttert fra, og dermed bidratt til Aker Solutions' vekst internasjonalt.

- Kvaliteten på de som kommer inn på programmet er eksepsjonelt høy. Jeg vil likevel anbefale alle som oppfyller minimumskravene om å søke ettersom vi leter etter en rekke ulike typer og personlige kvaliteter. Totalt forventer vi å velge ut mellom 10 og 15 kandidater fra de fem landene vi rekrutterer fra i år: Brasil, Malaysia, Norge, Storbritannia og USA.

I tillegg til de tre åttemåneders oppdragene har kandidatene regelmessige samlinger rundt hele verden for å diskutere fremgang og dele erfaringer. Hver kandidat blir også tildelt en personlig mentor som har utstrakt erfaring som leder og coach. Mentoren følger kandidaten gjennom hele programmet for å stimulere til både personlig og faglig utvikling.

- En typisk kandidat til programmet har relativt nylig fullført en mastergrad i økonomisk-admistrative fag, fortrinnvis kombinert med en bachelorgrad i et ingeniørfag. Personen er proaktiv og analytisk, og er en god relasjonsbygger. Ettersom dette er et internasjonalt program er både internasjonal erfaring og meget gode engelske språkkunnskaper viktig, konkluderer Lindland.

Søknadsperioden for det femte internasjonale talentprogrammet åpner i dag. Søknadsfrist er 13. november. Ytterligere detaljer finner man på www.akersolutions.com.

Endre Johansen, kommunikasjonssjef, Aker Solutions ASA. Tel: +47 22 94 58 91, Mob: +47 416 10 605, Epost: endre.johansen@akersolutions.com
Astrid Thommesen Sæbø, VP Investor Relations, Aker Solutions. Tel: +47 22 94 63 37, Mob: +47 481 70 035
Innkjøp: www.akersolutions.com/suppliers
For mer informasjon om innkjøp og potensielle underleverandører til dette prosjektet.
Karriere: www.akersolutions.com/careers

Aker Solutions ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Solutions»), et ledende globalt oljeserviceselskap som leverer ingeniørtjenester, teknologier, produktløsninger samt løsninger for levetidsforlengelse og økt utvinningsgrad for olje- og gassindustrien. Aker Solutions-gruppen er organisert gjennom en rekke separate juridiske enheter. Aker Solutions er benyttet som felles varemerke og navn for de fleste av disse enhetene.
Aker Solutions har en samlet årsomsetning på omlag 35 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 17 000 ansatte i rundt 30 land.
Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre websider www.akersolutions.com.