Aker Solutions vant Eldfisk EPC-kontrakt

18 mars 2011 - Aker Solutions har signert en EPC-kontrakt med ConocoPhillips om levering av dekk og broer til produksjonsplattformen på Eldfisk 2/7 S i Nordsjøen. Kontraktsverdien er på ca NOK 5,5 milliarder. Kontraktstildelingen tar forbehold om myndighetsgodkjenning av plan for utvikling og drift (PUD).

Plattformdekket består av en kombinert bolig- og utstyrsmodul og en kombinert brønnhode- og prosessmodul, med en total vekt på 15500 tonn. Kontrakten gjelder i tillegg byggingen av to broer, brostøtte og et flammetårn.

Aker Solutions vil umiddelbart gå i gang med planlegging og engineering. Fabrikasjon forventes å begynne tidlig 2012. Dekket vil bli levert fra Aker Solutions på Stord i første del av 2014.

Kontrakten inneholder også opsjoner for gjennomføring av offshore påkobling og assistanse i forbindelse med testing og ferdigstilling (commissioning).

Eldfisk er et av de to største feltene i Stor-Ekofisk-området og har vært i produksjon siden 1979. Feltet ligger i den sørlige delen av Nordsjøen, om lag 300 kilometer fra kysten.

Kontraktspart er Aker Stord AS.

Mariken Holter, kommunikasjonssjef Aker Solutions ASA. Tel: +47 67 52 74 35, Mob: +47 91787358

Odd Naustdal, informasjonssjef Aker Solutions, +47905 76 079

Lasse Torkildsen, IR-direktør, Aker Solutions ASA, Tel: +47 67 51 30 39, Mob: +47 911 37 194

Innkjøp: www.akersolutions.com/suppliers
For mer informasjon om innkjøp og potensielle underleverandører til dette prosjektet.

Karriere: www.akersolutions.com/careers

Aker Solutions ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Solutions»), et ledende globalt oljeserviceselskap som leverer ingeniør- og fabrikasjonstjenester, teknologier, produktløsninger samt løsninger for levetidsforlengelse og økt utvinningsgrad for olje- og gassindustrien. Aker Solutions-gruppen er organisert gjennom en rekke separate juridiske enheter. Aker Solutions er benyttet som felles varemerke og navn for de fleste av disse enhetene.

Aker Solutions har en samlet årsomsetning på omlag 46 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 20 000 ansatte i rundt 26 land.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre websider www.akersolutions.com.