Bygger teknologi- og opplevelsessenter på Fornebu

24. mars 2011 - April 2012 åpner Aker Solutions dørene til sitt nye 2000 kvm teknologi- og opplevelsessenter på Fornebu. Senteret skal demonstrere ingeniørkunst på sitt beste, og vise hvordan realfag bidrar til utvikling av teknologi og hvilken betydning dette har for samfunnet.

Teknologi- og opplevelsessenteret, med det foreløpige arbeidsnavnet Engineering Expo, er en del av det nye storprosjektet på Fornebu. På tomten K2, mellom Telenor Arena og Telenors hovedkontor, bygges det i skrivende stund kontorlokaler til Aker Solutions, Engineering Expo og hotell- og konferansesenter i regi av Nordic Choice Hotels, med navnet Quality Hotel Expo.

Det legges opp til et tett samarbeid mellom hotellet og Engineering Expo. Samarbeidet vil være det første av sitt slag i Norge, hvor et teknologi- og opplevelsessenter og et hotell- og konferansesenter ligger vegg-i-vegg. Det gir mange spennende muligheter.

- Da vi begynte å planlegge det nye bygget så vi en mulighet til å fortelle om ingeniørkunnskap og teknologiutvikling for et bredt publikum, sier konserndirektør for kommunikasjon i Aker Solutions, Geir Arne Drangeid, og nevner at senteret vil være tilpasset alle aldersgrupper.

Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Nordic Choice Hotels som driver Quality-kjeden, legger til:

- Vi bygger Norges mest innovative konferansehotell sammen med Norges mest spennende innovasjonsbedrift. Quality Hotel Expo skal bli en smeltedigel for kreativitet og verdiskaping, tilrettelagt for prima kunnskapsdeling mellom mennesker. Dette er et kinderegg, et Silicon Valley på Fornebu, sier en engasjert Stordalen.

Spennende møteplass

Engineering Expo skal være en møteplass mellom olje- og gassindustrien, utdanningsinstitusjoner og allmennheten. Senteret utvikles i tett samarbeid med aktører som for eksempel ungdomsskoler i Bærum, bransjeorganisasjoner og teknologiselskaper. Engineering Expo vil sette fokus på temaene teknologi og innovasjon, energi og miljø, samt olje- og gassindustriens rolle i samfunnsutviklingen.

- Den velstandsøkningen som man har hatt i Norge og andre land ville ikke vært mulig uten teknologiutviklingen som oljebransjen står for. På Engineering Expo skal historien om det norske og internasjonale olje- og gasseventyret fortelles, samtidig som kunder og ansatte i Aker Solutions kan ta i bruk nyskapende arbeidsmetoder for å knekke morgendagens nøtter, sier Drangeid.

Skal motivere elever til å velge realfag

Ved å vise frem hvordan ingeniører bruker teori fra skolebenken i arbeidshverdagen, og vise bredden i en ingeniørs arbeidsoppgaver, er målet å motivere flere ungdommer til å velge realfag på skolen, og senere utdannes seg til ingeniører.

- Ingeniørene i norsk oljeindustri er blant de fremste i verden. De løser store oppgaver for hjemlige strøk og utvikler løsninger og teknologi og gjennomfører prosjekter for kunder over hele verden. Det vil vi gjerne vise med et eget pedagogisk opplegg, hvor skoleelever skal få innsikt i mulighetene som åpenbarer seg hvis man velger realfag, avslutter Drangeid.

Fakta om Engineering Expo

·          2020 m2 utstillingsarealer, inkludert en rekke interaktive installasjoner, historiske        modeller, 3D visualiseringssenter, samt et amfiteater med opptaks- og filmfremvisningsmuligheter.
·          Bygges av Aker Solutions på Fornebu og åpner april 2012
·          Vil være åpent for publikum, inkludert Quality Hotel Expos hotell- og konferansegjester
·          Tilknyttet både café og restaurant

Geir Arne Drangeid, konserndirektør kommunikasjon, Aker Solutions ASA. Tel: +47 67 51 30 36, Mob: +47 919 10 458

Innkjøp: www.akersolutions.com/suppliers
For mer informasjon om innkjøp og potensielle underleverandører til dette prosjektet.

Karriere: www.akersolutions.com/careers

Aker Solutions ASA, er gjennom datterselskaper og tilknyttede selskaper («Aker Solutions»), et ledende globalt oljeserviceselskap som leverer ingeniør- og fabrikasjonstjenester, teknologier, produktløsninger samt løsninger for levetidsforlengelse og økt utvinningsgrad for olje- og gassindustrien. Aker Solutions-gruppen er organisert gjennom en rekke separate juridiske enheter. Aker Solutions er benyttet som felles varemerke og navn for de fleste av disse enhetene.

Aker Solutions har en samlet årsomsetning på omlag 46 milliarder norske kroner og sysselsetter cirka 20 000 ansatte i rundt 26 land.

Denne pressemeldingen kan inneholde informasjon eller uttalelser om fremtiden og er underlagt vår disclaimer, vennligst se våre websider www.akersolutions.com.