Foreløpig årsregnskap og delårsrapport for 4. kvartal 2003

Konsernets samlede driftsresultat før goodwill- og pensjonsamortiseringer (EBITA) var 506 millioner kroner for året totalt. Det er en nedgang fra 723 millioner kroner foregående år.

Driftsresultatet for 2003 i både Engineering & Construction, og i det finske skipsverftet Kvaerner Masa-Yards var markert bedre enn i 2002, men et underskudd på -728 millioner kroner ved skipsverftet Kvaerner Philadelphia trakk ned.

Goodwill- og pensjonsamortiseringer uten kontanteffekter utgjorde til sammen -600 millioner kroner. Spesielle poster som består av kostnader knyttet til avslutning av større tvister, utgjorde til sammen -463 millioner kroner.

Ordinært nettoresultat for 2003 etter spesielle poster og netto finanskostnader på -372 millioner kroner, var -998 millioner kroner. Tilsvarende tall for 2002 var 877 millioner kroner i 2002.

Styrket likviditet
Til tross for det svakere resultatet, har konsernet styrket sin likviditet. Kontanter, bankinnskudd og kortsiktige rentebærende fordringer var etter en mindre delbetaling av gjeld i fjerde kvartal til sammen 6,5 milliarder kroner ved utgangen av 2003, opp fra 4,9 milliarder kroner ett år tidligere.

Konsernets netto rentebærende fordringer ved utgangen av året var 2,5 milliarder kroner. Egenkapitalandelen var 25,5 prosent.

Aker Kværner har kontinuerlig styrket sin finansielle handlekraft siden refinansieringen i begynnelsen av 2002. Dette gir morselskapet et godt utgangspunkt for innfrielse av om lag 3,0 milliarder kroner i gjeld som forfaller ved utgangen av 2004.

Ordrereserve og utsikter for året
Samlet ordrereserve i konsernet utgjorde 39,3 milliarder kroner ved utgangen av 2003, sammenliknet med 34,6 milliarder kroner ett år tidligere.

Aker Kværner har gjennomført en rekke tiltak for å styrke konkurranseevnen og bedre lønnsomheten gjennom effektivisering, men også ved å implementere forbedrede systemer for risikohåndtering og prosjektgjennomføring.
Det er ventet at disse tiltakene vil resultere i fortsatt gradvis bedre driftsresultater innen Olje & Gass og Engineering & Construction. Skipsbygging vil være preget av lavere aktivitet ved de finske verftene og usikkerhet knyttet til utviklingen ved verftet i USA.

Aker Kværners resultat vil også i 2004 være avhengig av at konsernet løser ikke-operasjonelle utfordringer av historisk karakter. Mange slike saker er løst i 2003, og konsernet arbeider systematisk med å løse de gjenværende på best mulig måte for konsernet.

Verdensøkonomien er fortsatt preget av usikkerhet, men viktige markeder for Aker Kværner utviklet seg positivt i 2003. Konsernet legger imidlertid til grunn at det fortsatt vil være usikkerhet. Arbeidet med å styrke konkurranseevnen og effektivisere driften fortsetter.

Kommentarer til 4. kvartal 2003
Ordreinngangen i fjerde kvartal 2003 var 10,2 milliarder kroner, på nivå med øvrige kvartaler samme år, men noe lavere enn tredje kvartal som inkluderte en kontrakt for bygging av et cruiseskip til nær 5 milliarder kroner.
Driftsresultatet før goodwill- og pensjons-amortiseringer (EBITA) var 205 millioner kroner i fjerde kvartal 2003. Det er bedre enn samme periode foregående år og samlet sett på nivå med tredje kvartal i 2003.

Bedringen innen Olje & Gass og Engineering & Construction fortsatte. EBITA i disse områdene var 35 prosent høyere enn i tredje kvartal, med positiv utvikling i de fleste underliggende enheter. Skipsbygging var preget av lavere resultater ved Kværner Masa-Yards og fortsatt svake resultater i Philadelphia.

Goodwill og pensjonsamortiseringer er redusert i fjerde kvartal som følge av aktuarenes ordinære gjennomgang av den britiske pensjonskassens forpliktelser og oppdaterte aktuarmessige forutsetninger.

Spesielle poster utgjorde -376 millioner kroner, hvorav de samlede regnskapsmessige effekter etter det tidligere omtalte forliket i forbindelse med bygging av en kobbergruve i Nevada, USA utgjorde -330 millioner kroner.

Netto finansposter er på nivå med tidligere kvartaler, mens andel fortjeneste i tilknyttede selskaper er lavere. Det skyldes hovedsakelig avsetninger i forbindelse med restrukturering ved den tyske verftsgruppen Aker Ostsee.

Netto kortsiktige operasjonelle eiendeler ble redusert med nær 1,5 milliarder kroner i løpet av fjerde kvartal 2003. Dette skyldes blant annet betydelig netto inngang av likviditet fra kunder kort tid før årsskiftet. Tilsvarende effekter preget Aker Kværners regnskap også foregående år.

Likviditetsmessig fortsatte konsernet å styrke seg gjennom kvartalet. Ved utgangen av året var summen av kontanter, bankinnskudd og andre kortsiktige rentebærende fordringer 6,5 milliarder kroner. Netto rentebærende poster utgjorde 2,5 milliarder kroner og netto gjeld, inkludert et 10-årig ansvarlig lån, var 1,4 milliarder kroner.

Forretningsområdene
EBITA for Olje & Gass var 188 millioner kroner i fjerde kvartal 2003. Av dette bidro Field Development Europe med mer enn halvparten. MMO Europe og Subsea & Oilfield Products leverte resultater på nivå med foregående kvartaler, mens underskuddet i Oil, Gas & Process International er noe redusert som følge av bedre kapasitetsutnyttelse i Houston. Ordreinngangen i kvartalet inkluderer tre stålunderstell til Buzzard-feltet på britisk sokkel, samt sammenkopling og ferdigstilling på landanlegget til Snøhvit-utbyggingen i Norge.

EBITA for Engineering & Construction var 105 millioner kroner i fjerde kvartal. De fleste underliggende virksomheter viste tall på linje med, eller bedre enn, foregående kvartaler. Driftsresultatene i Engineering Services og Power er begge preget av en rekke mindre, spesielle poster med henholdsvis negative og positive fortegn. Ordreinngangen i kvartalet omfatter en rekke kontrakter relatert til celluloseproduksjon, hvorav den største gjaldt levering av et kraftanlegg til en fabrikk i Sverige, samt ytterligere ordrereserve i forbindelse med byggingen av et kullkraftverk i USA.

Skipsbygging
var også i fjerde kvartal preget av positive resultater ved Kværner Masa-Yards og tap ved Kværner Philadelphia. Aktivitetsnivå og resultater ved Kværner Masa-Yards er lavere enn foregående kvartaler pga mindre aktivitet etter leveranse av et cruiseskip i kvartalet. I Philadelphia er framdriften på skip nummer to tilfredsstillende. Svak produktivitet har vært en hovedutfordring for verftet i hele 2003. Dette har medført kostnads-overskridelser og avsetninger for forventede økte kostnader på skip to og tre som skal ferdigstilles i henholdsvis 2004 og 2005.

Disclaimer for forward-Looking Statements for press releases

This Press release includes and is based, inter alia, on forward-looking information and statements that are subject to risks and uncertainties that could cause actual results to differ. Such forward-looking information and statements are based on current expectations, estimates and projections about global economic conditions, the economic conditions of the regions and industries that are major markets for Aker Kværner ASA and its subsidiaries and affiliates (the "Aker Kvaerner Group") lines of business. These expectations, estimates and projections are generally identifiable by statements containing words such as "expects", "believes", "estimates" or similar expressions. Important factors that could cause actual results to differ materially from those expectations include, among others, economic and market conditions in the geographic areas and industries that are or will be major markets for the Aker Kvaerner Group's businesses, oil prices, market acceptance of new products and services, changes in governmental regulations, interest rates, fluctuations in currency exchange rates and such other factors as may be discussed from time to time. Although Aker Kværner ASA believes that its expectations and the information in this Press release were based upon reasonable assumptions at the time when they were made, it can give no assurance that those expectations will be achieved or that the actual results will be as set out in this Press release. Neither Aker Kværner ASA nor any other company within the Aker Kværner Group is making any representation or warranty, expressed or implied, as to the accuracy, reliability or completeness of the information in the Press release, and neither Aker Kværner ASA, any other company within the Aker Kværner Group nor any of their directors, officers or employees will have any liability to you or any other persons resulting from your use of the information in the Press release.
Aker Kværner ASA undertakes no obligation to publicly update or revise any forward-looking information or statements in the Press release.

The Aker Kvaerner Group consists of many legally independent entities, constituting their own separate identities. Aker Kvaerner is used as the common brand or trade mark for most of these entities. In this Press release we may sometimes use "Aker Kvaerner", "Group, "we" or "us" when we refer to Aker Kvaerner companies in general or where no useful purpose is served by identifying any particular Aker Kvaerner company.